Δείτε πάνω βίντεο με φωτογραφίες από το Λεύκωμα «Μορφές Φωτός εν σκότει» (2007), του Νίκου Κουλαμά. Η νυχτερινή φωτογράφιση των μνημείων του Ηφαιστείου στην Αρχαία Αγορά και της Ακρόπολης έγινε το Σεπτέμβρη 2004 και το Μάρτη 2005.
Το βίντεο με τις φωτογραφίες μπορεί κανείς να δει στο κανάλι του δημιουργού στο «Youtube», όπου υπάρχει επίσης το βίντεο στα Αγγλικά και στα Ρώσικα, καθώς και άλλες δουλειές του Ν. Κουλαμά. Ο ίδιος ο δημιουργός στην ανάρτησή του, αφιερώνει αυτό το έργο στο δάσκαλό του στην τέχνη της φωτογραφίας, Σπύρο Μελετζή.
Παραθέτουμε σημείωμα του δημιουργού, καθώς και τον πρόλογο στο φωτογραφικό Λεύκωμα σε μορφή pdf στα συνημμένα αρχεία.
«Στη συγχρονία του απροκάλυπτου διασυρμού της ιστορικής αλήθειας και της στοχευμένης επαναγραφής της Ιστορίας σύμφωνα με τις ιδεολογικές επιταγές του Καπιταλισμού, στην εποχή μας που, όσο το βιοτικό επίπεδο του λαού καταβυθίζεται, τόσο ουρλιάζουν εκκωφαντικά οι Σειρήνες της πατριδοκαπηλείας και της προγονοπληξίας, προκειμένου να τον θάψουν σε πνιγηρά πνευματικά σκοτάδια, η δημοσίευση ενός τέτοιου έργου απαιτεί σαφή προσδιορισμό του σκεπτικού τού δημιουργού του, σε ό,τι αφορά τον τρόπο και το σκοπό της δημιουργίας του. Έτσι, θα χαραχθούν ευκρινώς οι διαχωριστικές γραμμές του έργου, που το προστατεύουν από νοσηρές, ανιστόρητες και ολέθριες μεγαλοϊδεατικές θεωρήσεις, κατευθυνόμενες από σκοτεινές πολιτικές σκοπιμότητες και απορρέουσες από μια μυθοποιητική, στείρα και ανερμάτιστη προγονολατρεία.
Οδηγήθηκα στη φωτογράφιση των συγκεκριμένων αρχαίων Ναών από την πνευματική περιπέτεια της μελέτης επιστημονικών συγγραμμάτων σχετικά με αυτούς και την εποχή τους. Ίχνος εξιδανικευτικής αρχαιολατρείας δεν διαπνέει αυτό το έργο, που γεννήθηκε ως αποτέλεσμα της μακρόχρονης και σιωπηλής ψυχικής κοινωνίας μου με αυτά τα μνημεία, το πνεύμα, τη φιλοσοφία και την αισθητική τους. Αυτά είναι και τα μόνα αυθεντικά χαρακτηριστικά του έργου «Μορφές Φωτός εν σκότει» και οποιαδήποτε προσπάθεια οικειοποίησής του από τον δολερό της πατριδοκαπηλείας σκοπό, είναι ξένη και άσχετη με αυτό και τον συγγραφέα του, συνεπώς ανεπιθύμητη.
Οι αρχαίοι Ναοί αποτελούν κορυφώσεις της κλασσικής Αισθητικής του σοφού Μέτρου και ανεπανάληπτες ιστορικά καλλιτεχνικές της πραγματώσεις. Συνάμα, κομίζοντας τις ορίζουσες, αλλά και τις αντινομίες της εποχής τους, είναι το φιλοσοφικό επιστέγασμα και συγχρόνως το κύκνειο άσμα της αρχαίας Αθήνας, πριν την καθολική σήψη -πολιτική και ηθική- που επέφερε ο Πελοποννησιακός πόλεμος και την καταβαράθρωσή της στην οριστική παρακμή. Από αυτή τη σκοπιά ιδωμένα, τούτα τα μνημεία λειτουργούν ουσιαστικά ως διδαχή εις το διηνεκές, αφού αποτελούν τους σταθερούς μάρτυρες όλων των, από την κατασκευή τους και έπειτα, εποχών της Ιστορίας, που η καθεμιά τους αποτύπωσε ανεξίτηλα πάνω τους, ως αδιάψευστο τεκμήριο, το πέρασμά της. Έτσι, οι Ναοί είναι ζωντανοί σωματικοί φορείς της μακραίωνης περιπέτειάς τους στο Χρόνο μέχρι το παρόν και το μέλλον, αφού συνεχίζουν να εκπέμπουν τον πολυδιάστατο λόγο τους με την πολλαπλή ιστορική διαστρωμάτωση, πρώτο στρώμα της οποίας ήταν το ποιητικό πνεύμα και οι αξίες των κτιτόρων τους, επί του οποίου συσσωρεύθηκαν οι ποικιλώνυμοι σχολιασμοί που άφησαν πάνω τους οι χιλιετίες.
Η παρούσα ταινία, με τις φωτογραφίες του φωτογραφικού λευκώματος σε συνομιλία με έργα της Μουσικής, προτίθεται κάπως να αποδώσει το κράτος της μεγάλης συγκινησιακής φόρτισης εκείνων των αλησμόνητων κι έντονα βιωμένων νυκτών της φωτογράφισης, όπου η καθηλωτική Σιωπή των Ναών μέσα στη νύχτα και υπό τον τεχνητό φωτισμό όρισε και υπαγόρευσε τα πάντα. Η επιλογή των έργων της Μουσικής εχθρεύεται την κρατούσα αντίληψη περί «μουσικής υπόκρουσης», αφού η προεξάρχουσα και ρυθμιστική στη ζωή μου λειτουργία Της απαγορεύει την υπαγωγή Της στο επίπεδο της χρήσης. Οτιδήποτε δεν εκπέμπει Μουσική, τη δική του Μουσική, αυτοαποκλείεται -κατά την προσωπική μου θεώρηση- από τη σφαίρα της Τέχνης. Το ζητούμενον, για μένα, είναι πρωταρχικώς η ακρόαση του κάθε «θέματος», διότι αυτή, στη συνέχεια, θα καθορίσει και θα προσδιορίσει τον τρόπο της καλλιτεχνικής του απόδοσης.
Επειδή δεν υπάρχει πιθανότητα να επιχειρηθεί από τον «902» παρερμηνεία του έργου «Μορφές Φωτός εν σκότει» προς τις άτοπες και σκοταδιστικές κατευθύνσεις της προγονοπληξίας και της πατριδοκαπηλείας, δίνω την άδεια αναδημοσίευσης και προβολής αυτής της ταινίας και του περιεχομένου της στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα.
Ο δημιουργός,
Νίκος Κουλαμάς».
ΣΥΝΗΜΜΕΝΑ ΑΡΧΕΙΑ
PDF icon ΑΓΡΥΠΝΟΥΝ ΣΙΩΠΗΛΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ