Η κυβέρνηση παραδίδει 63 λεωφορειακές γραμμές σε ιδιώτες



Αλλος ένας κρίκος στην πορεία ιδιωτικοποίησης, με βαριές συνέπειες | ΤΟ Μεταφορών Αττικής του ΚΚΕ: Εργαζόμενοι και επιβατικό κοινό να διεκδικήσουν φτηνές, σύγχρονες, ασφαλείς αστικές συγκοινωνίες

Στην προκήρυξη ανοιχτού διαγωνισμού για την παραχώρηση 63 λεωφορειακών γραμμών στην Ανατολική και Δυτική Αττική, για διάστημα 5 έως 7,5 ετών, προχωρά η κυβέρνηση της ΝΔ. Επιταχύνει έτσι την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών, πιάνοντας το νήμα από τη δική της προηγούμενη τετραετία αλλά και από τη θητεία του ΣΥΡΙΖΑ. Θυμίζουμε ότι το 2018, με νόμο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, κατοχυρώθηκε η δυνατότητα παραχώρησης γραμμών σε ιδιώτες.

Μάλιστα, ενώ αρχικά εξαιρούνταν η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, κυριολεκτικά «εν μία νυκτί» συμπεριλήφθηκαν και αυτές. Εν συνεχεία η ΝΔ, εφαρμόζοντας αυτόν τον νόμο και με πρόσχημα την πανδημία, από το 2020 παραχώρησε 72 γραμμές των λεωφορείων της πρωτεύουσας στα ΚΤΕΛ και μάλιστα ότι πρόκειται για προσωρινό μέτρο (με 3ετή ισχύ) μέχρι να αγοραστούν νέα οχήματα. Κάλπικος ισχυρισμός, όπως αποκαλύπτεται πλέον ολοκληρωτικά, με τον νέο διαγωνισμό για τις 63 γραμμές σε Δυτική και Ανατολική Αττική οι οποίες που αφορούν ακόμα μεγαλύτερη χρονική περίοδο.
Για την εξέλιξη αυτή ο «Ριζοσπάστης» μίλησε με τον Θανάση Οικονόμου, μέλος του ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ.

Αρχικά μας περιγράφει το ευρύτερο «έδαφος» πάνω στο οποίο προωθούνται τέτοιες πολιτικές, «της απαξίωσης και υποβάθμισης που επικρατεί στις αστικές συγκοινωνίες». Οπως τονίζει, «υπάρχει μεγάλη έλλειψη οδηγών, με τις λίγες προσλήψεις να μην επαρκούν για τις ανάγκες, ενώ ακόμα κι απ’ αυτές αρκετοί δεν παραμένουν στη δουλειά, κάτω από το βάρος των συνθηκών εργασίας, όπως και του μισθολογικού. Είναι χαρακτηριστικό για παράδειγμα ότι ενώ για τις προσλήψεις απαιτείται προϋπηρεσία, αυτή δεν υπολογίζεται στις απολαβές των εργαζομένων». Αναφέρεται επίσης στην παλαιότητα του στόλου, που μαζί με την έλλειψη ανταλλακτικών έχουν ως αποτέλεσμα τις συχνές βλάβες, αφήνοντας τα λεωφορεία εκτός δρομολογίων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη συχνότητά τους και την ταλαιπωρία των επιβατών, ενώ προσθέτει ότι εξίσου υποστελεχωμένα είναι και τα συνεργεία συντήρησης.

Χωρίς καθίσματα και «φωνάξτε για στάση» στις επιδοτούμενες λεωφορειακές γραμμές των ιδιωτών

Χωρίς καθίσματα και «φωνάξτε για στάση» στις επιδοτούμενες λεωφορειακές γραμμές των ιδιωτών

Σ’ αυτήν την κατάσταση «απάντηση δεν μπορεί να αποτελεί η ιδιωτικοποίηση, όταν μάλιστα η πρόσφατη εμπειρία έχει δείξει ότι πολλαπλασιάζει τα προβλήματα», υπογραμμίζει, επισημαίνοντας ότι «η ποιότητα της αστικής συγκοινωνίας από τους ιδιώτες ήταν τραγική και, πάρα πολλές φορές, και επικίνδυνη. Ακόμα και την περίοδο της πανδημίας, στις παραχωρημένες γραμμές τα λεωφορεία δεν είχαν συνεργεία καθαρισμού και δεν γινόταν καμία απολύμανση. Σε αυτά δεν γίνεται ούτε ο βδομαδιάτικος προληπτικός έλεγχος, ενώ η συντήρηση είναι παραπάνω από ελλιπής». Και μας θυμίζει τις εικόνες με τα λεωφορεία που κινούνταν με ανοιχτές πόρτες και οι επιβάτες έπρεπε «διά βοής» να δηλώσουν στάση, καθώς δεν λειτουργούσαν ούτε τα σχετικά κομβία. Προσθέτει δε το κωμικοτραγικό γεγονός όπου λεωφορείο, λόγω σπασμένου φαναριού, αντί να επισκευαστεί αποσυρόταν μία ώρα πριν νυχτώσει.
Για τους εργαζόμενους, από την άλλη, επισημαίνει ότι βρίσκονται χωρίς ΣΣΕ, ότι υπάρχουν καταγγελίες για μήνες απληρωσιάς ενώ δουλεύουν πολλές φορές μέχρι και 16 ώρες σερί πίσω από το τιμόνι, με τους κινδύνους για τους ίδιους και τους επιβάτες να αυξάνονται.

Την ίδια ώρα, μας τονίζει, οι ιδιώτες θησαυρίζουν πάνω στα τσακισμένα δικαιώματα και μέσα από τις κρατικές επιδοτήσεις, όπου δίπλα στις συμφωνημένες συχνά πυκνά έρχονται και έκτακτες, με διάφορες δικαιολογίες.

Ο Θ.Οικονόμου σημειώνει πως «οι εργαζόμενοι και τα συνδικάτα είχαμε καταγγείλει πολλές φόρες στα αρμόδια υπουργεία και στον ΟΑΣΑ αυτήν τη τραγική αλλά και επικίνδυνη κατάσταση στα οχήματα των ΚΤΕΛ, αλλά δεν πήραμε καμία απάντηση, πάρα μόνο πλήρη αδιαφορία. Τώρα έρχονται να συνεχίσουν, να επεκτείνουν αυτήν την αντιλαϊκή και επικίνδυνη στρατηγική για πολλά χρόνια ακόμα».

Τέλος, μας παραθέτει τη θέση των εργαζομένων για δημόσιες αστικές συγκοινωνίες χωρίς καμία ιδιωτική παρέμβαση. Διεκδικούν την επιστροφή των λεωφορειακών γραμμών και την πρόσληψη των εργαζομένων στην ΟΣΥ. Να υπάρχουν τακτικά και ασφαλή δρομολόγια, με φτηνό κόμιστρο. Να προχωρήσει άμεσα η αγορά νέων, σύγχρονων οχημάτων, με προσλήψεις, και ανταλλακτικών που να επαρκούν για την άμεση επισκευή των οχημάτων.

Οι εργαζόμενοι θα βάλουν φρένο στην ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών

«Η κυβέρνηση της ΝΔ επιβεβαιώνει ότι έρχεται με φόρα να υλοποιήσει μια σειρά αντιλαϊκών μέτρων», σημειώνει σε ανακοίνωσή της για την προκήρυξη παραχώρησης 63 λεωφορειακών γραμμών η Τομεακή Οργάνωση Μεταφορών Αττικής του ΚΚΕ και προσθέτει:

«Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ένα ακόμα σημαντικό βήμα για την ιδιωτικοποίηση του συγκοινωνιακού έργου. Είναι εξέλιξη που αντικειμενικά επηρεάζει όλες τις αστικές συγκοινωνίες, δεν θα μείνει μόνο σε αυτές τις γραμμές και μόνο στα λεωφορεία. Η λειτουργία των «κρατικών» ανωνύμων εταιρειών είναι με γνώμονα το κέρδος και τη λογική του κόστους – οφέλους και όχι την κάλυψη της συγκοινωνιακής ανάγκης με σύγχρονα, ασφαλή μέσα, φτηνά για τον λαό. Το κέρδος και η λογική «κόστους – οφέλους» αφήνουν την πόρτα της ιδιωτικοποίησης πάντα ορθάνοιχτη. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μέχρι σήμερα νομοθετικό πλαίσιο όλων όσοι κυβέρνησαν τη χώρα, ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ, το επιτρέπει.

Τόσο οι εργαζόμενοι των αστικών λεωφορείων όσο και το επιβατικό κοινό γνωρίζουν από πρώτο χέρι τι σημαίνει ιδιωτικοποίηση, τις επιπτώσεις που προκύπτουν από αυτήν. Τα παραδείγματα τόσο από τη Δυτική όσο και από την Ανατολική Αττική, όπου είχαν παραχωρηθεί οι λεωφορειακές γραμμές στα ΚΤΕΛ, είναι χαρακτηριστικά και αποδεικτικά. Λεωφορεία χωρίς παράθυρα, ασυντήρητα, βρώμικα, δρομολόγια να μην πραγματοποιούνται, οχήματα που αρπάζουν φωτιά, οχήματα παρατημένα «στη μέση του πουθενά» και, φυσικά, εργαζόμενοι κακοπληρωμένοι, με ωράρια – λάστιχο.

Το ΚΚΕ από την πρώτη στιγμή είχε σταθεί ενάντια στην προσπάθεια ιδιωτικοποίησης, τόσο με την εξέλιξη της παραχώρησης των γραμμών στα ΚΤΕΛ όσο και με άλλα τεχνάσματα, όπως η μέθοδος του leasing. Είχε προειδοποιήσει ότι παραχώρηση γραμμών στο ΚΤΕΛ θα έχει μόνιμο χαρακτήρα και δεν θα είναι προσωρινή, όπως έλεγε η κυβέρνηση της ΝΔ. Ευθύνη έχουν και οι δυνάμεις των άλλων κομμάτων στις αστικές συγκοινωνίες, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, που τότε υπονόμευσαν τις όποιες διαθέσεις για αγωνιστικές κινητοποιήσεις των εργαζομένων.

Μπροστά σ’ αυτήν την αδιαμφισβήτητα αρνητική εξέλιξη, οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες, οι χιλιάδες των επιβατών της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής και όχι μόνο, πρέπει να βρεθούν απέναντι. Μέσα από τα σωματεία, τα συνδικάτα, τα Εργατικά Κέντρα και τους άλλους μαζικούς φορείς, να κόψουν τον βήχα στην κυβέρνηση και στους ιδιώτες. Να διεκδικήσουν και να απαιτήσουν αυτό που είναι σύγχρονο σήμερα, φθηνές, σύγχρονες, ασφαλείς αστικές συγκοινωνίες. Στις πρωτοβουλίες και τις δράσεις τους, οι δυνάμεις του ΚΚΕ θα είναι στο πλευρό τους».

Αναδημοσίευση από  ΡΙΖΟΣΠΑΤΗ  https://www.rizospastis.gr/story.do?id=12174588

                          
  Π.Ε.Ι. Λεωφορείου              Π.Ε.Ι. Φορτηγού                                    Kαταστατικό                          ΚΟΚ     Συνδικάτου ΟΑΣΑ
      
        Συνοπτικός
   Εργασιακός Οδηγός