ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Φεβρουάριος 2024
ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΣΕ ΤΟΥ 2024
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Στον καπιταλισμό όπως όλα τα πράγματα έτσι και η εργασία είναι εμπόρευμα που πουλιέται και αγοράζεται. Πωλητές είναι οι μισθωτοί εργαζόμενοι και αγοραστές οι εργοδότες που πληρώνουν τόσο ώστε να μπορούν από τη δουλειά του εργαζόμενου να αποκομίζουν το μέγιστο κέρδος.
Οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας είτε οι κλαδικές, είτε οι επιχειρησιακές (όπως αυτή των εργαζομένων του ΟΑΣΘ) είναι στην ουσία οι «συλλογικοί» όροι πώλησης αυτής της (εργατικής) δύναμης για αυτό και υπογράφονται από τα συλλογικά τους όργανα (Πρωτοβάθμια Συνδικάτα-Ομοσπονδίες-ΓΣΕΕ).
Ειδικότερα για τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ
Τι χάσαμε τα τελευταία χρόνια ;
Οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ έχουν να δουν αυξήσεις στους μισθούς τους εδώ και 13 χρόνια.
Αντίθετα επί 13 χρόνια βιώνουν συνεχώς πολύ δυσάρεστες καταστάσεις με μειώσεις μισθών και δικαιωμάτων ενώ η καθημερινότητα είναι πολύ άσχημη με μεγάλη πίεση και εργασιακό άγχος.
Μόνο τυχαίο δεν είναι το ότι στον τελευταίο κύκλο κινητικότητας αίτηση έκαναν πάνω από 400 συνάδελφοι.
Από τις επισχέσεις εργασίας που ξεκίνησαν για πρώτη φορά το 2013 μέχρι και τη διοίκηση Σκόδρα δεν έχουν τέλος τα «επεισόδια» αυτού του έργου με τους εργαζόμενους να βάζουν συνεχώς πλάτη με τους ίδιους μόνιμα χαμένους.
Η μισθοδοσία των κάποτε 2.500 εργαζομένων είχε φτάσει λίγο πάνω από τα 100 εκ. ευρώ.
Το 2014 στο Βελλίδειο μετά από πρόταση του προεδρείου και με μια διάτρητη και νόθα διαδικασία οι εργαζόμενοι εκβιάστηκαν στην ουσία για να συναινέσουν και να απεμπολήσουν περίπου 12 εκ. ευρώ και να χάσουν 5 Ρεπό για να καλυφθούν (όπως ειπώθηκε από το προεδρείο) ελλείμματα του Οργανισμού με το υποσχετικό ότι από εκεί και πέρα δεν θα έχαναν «ούτε ένα ευρώ» !!
Αυτά τα 12 εκ. ευρώ είχαν προέλθει από την αύξηση που προέβλεπε ο νόμος 2898/2001 για τις αυξήσεις των εργαζομένων του ΟΑΣΘ (αθροιστικά για τα τρία έτη 8,4%) δηλ. του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή των ετών 2010,2011,2012 για τα οποία με ευθύνη της πλειοψηφίας δεν υπογράφηκε ΠΟΤΕ Συλλογική Σύμβαση Εργασίας !
Μετά από 5 μήνες ήρθαν οι πρώτες μειώσεις μισθών τον Απρίλιο του 2015 (-7,5%) και αφαιρέθηκαν 10 εκ. ευρώ από τη μισθοδοσία με Υπουργική απόφαση του σημερινού Υπουργού Μεταφορών Χ. Σταικούρα που τότε ήταν αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών!
Αργότερα το 2017 με το Ενιαίο Μισθολόγιο αφαιρέθηκαν άλλα 14 εκ. ευρώ που αποτελούνταν από τον 13ο και 14ο μισθό και μια οριζόντια μείωση 4,47%. Στο σύνολο 18,5%.
Το 2021 με την μονομερή αφαίρεση της δεύτερης προσωπικής διαφοράς (Κωδ. 52) που είχε δοθεί ως «αντίδωρο» το 2017 για να συναινέσουν οι εργαζόμενοι και να δεχτούν το ενιαίο μισθολόγιο αφαιρέθηκαν άλλα 2 εκ. ευρώ.
Αν αθροίσουμε όλα τα παραπάνω ποσά θα δούμε ότι με έναν πολύ μέτριο και πρόχειρο υπολογισμό πλησιάζουν τα 40 εκ. ευρώ τα οποία γλιτώνει το κράτος για κάθε χρόνο για να ταΐζει με αυτά τους κάθε είδους ιδιώτες που εμπλέκονται με τη συγκοινωνία.
Αν προσθέσουμε σε αυτά και τα περίπου 7 εκ. ευρώ που χρωστά ο ΟΑΣΘ στους εργαζόμενους από δικαστικές αποφάσεις και τα 5,5 εκ. ευρώ που αποτυπώνονται στην έκθεση αποτίμησης της Grant Thornton τα οποία υποτίθεται ο ΟΑΣΘ θα τα πληρώσει τότε ξεπερνάμε τα 50εκ. ευρώ γιατί ο υπολογισμός που κάνουμε είναι σχετικά πρόχειρος καθώς δεν έχουμε όλα τα δεδομένα της μισθοδοσίας που προφανώς έχει ο ΟΑΣΘ.
Η περίοδος στην οποία λαμβάνει χώρα η διεκδίκηση της παρούσας ΣΣΕ:
Μετά τα μνημόνια που υποτίθεται τελείωσαν και μετά την περίοδο της πανδημίας το πραγματικό λαϊκό εισόδημα έχει δεχθεί συνδυασμένα πλήγματα.
Η ακρίβεια ήρθε για να μείνει
Στο 15,5% ο πληθωρισμός στα τρόφιμα, στο φυσικό αέριο 50%, στα αεροπορικά εισιτήρια 36,7%, στα κόμιστρα των ταξί 32,9%, στα εισιτήρια των πλοίων 26,7%, στα γαλακτοκομικά και τα αυγά 25,6%, στα στέρεα καύσιμα 24,7%, στα έλαια και τα λίπη 21,7%, ενώ στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού 18,1%.
Σε πρόσφατη τοποθέτησή του ο παγκόσμιος επικεφαλής ενεργειακής στρατηγικής στην JPMorgan δήλωσε πως οι τιμές του πετρελαίου θα συνεχίσουν να αυξάνονται όχι μόνο βραχυπρόθεσμα αλλά και τα επόμενα δύο με τρία χρόνια.
Η φοροαφαίμαξη συνεχίζεται απρόσκοπτα
Το περασμένο οκτάμηνο (Γενάρης – Αύγουστος 2023) ο λαός πλήρωσε σε φόρους 3,282 δισ. ευρώ παραπάνω απ’ όσα προέβλεπε ο προϋπολογισμός
Για φέτος το πρωτογενές πλεόνασμα για το οποίο καυχιέται η κυβέρνηση έχει φτάσει στα 2,5 δις ευρώ και προέρχεται βασικά από την έμμεση φορολογία του λαού.
Δυσκόλεψαν πολύ οι συνθήκες εργασίας στον ΟΑΣΘ
Όλα αυτά τα χρόνια πέρα από όλα όσα μισθολογικά και φορολογικά αναφέρουμε παραπάνω, δυσκόλεψε σε πολύ μεγάλο βαθμό η καθημερινότητα των εργαζομένων.
Το προσωπικό συρρικνώθηκε στο μισό και οι συνθήκες εργασίας των οδηγών με την κατάσταση στο στόλο των οχημάτων έγινε ανυπόφορη.
Το ίδιο και στα αμαξοστάσια όπου έμειναν ελάχιστοι εργαζόμενοι να παλεύουν χωρίς μέσα και ανταλλακτικά.
Οι δυνατότητες να καλυφθούν οι ανάγκες μας υπάρχουν
Στον ΟΑΣΘ ως κρατικό φορέα, η μισθοδοσία των εργαζομένων καθορίζεται από το κράτος. Αθροιστικά την περίοδο 2008 – 2021 το σύνολο των φόρων ανήλθε σε περίπου 550 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 340 δισ. ήταν έμμεσοι φόροι, τα 150 δισ. άμεσοι φόροι φυσικών προσώπων, κατά βάση εργαζομένων και αυτοαπασχολούμενων
Το μεγάλο κεφάλαιο καταβάλλει συνολικά μόλις το 5% των φόρων, 25 δισ. απ’ τα 550 δισ., με τα υπόλοιπα να έχουν καταβληθεί από μισθωτούς, συνταξιούχους, αυτοαπασχολούμενους.
Το 2021 οι επιχειρηματικοί όμιλοι που κατέγραψαν κύκλο εργασιών άνω των 7,5 εκατομμυρίων ευρώ, με άθροισμα εσόδων 43 δισ. ευρώ χρεώθηκαν μόλις 1,1 δισ. ευρώ φόρους. Συνολικά οι ανεξόφλητες οφειλές σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία των επιχειρηματικών ομίλων αλλά και του ιδίου του δημοσίου αγγίζουν το ιλιγγιώδες ποσό των 87 δις !!!
Έσοδα για είσπραξη επομένως υπάρχουν και με το παραπάνω.
Δε κατευθύνονται όμως στους εργαζόμενους αλλά στους ιδιώτες των ΚΤΕΛ, στην εταιρία leasing, σε επιδοτήσεις σε άλλους επιχειρηματίες όπως στην AEGEAN για την οποία βρέθηκαν 120 εκατομμύρια ευρώ να την στηρίξουν εν μέσω πανδημίας.
Αυτά πρέπει να διεκδικήσουμε!
Τι διασφαλίζει η συλλογική σύμβαση που διεκδικεί η ΔΑΣ :
1. Καθορίζει τους κατώτατους μισθούς και προσθέτει αυξήσεις υπολογίζοντας τις ανάγκες των εργαζομένων που εργάζονται στη σημερινή άθλια κατάσταση του ΟΑΣΘ, την ακρίβεια και τις απώλειες των προηγούμενων χρόνων.
2. Κατοχυρώνει τον ημερήσιο και εβδομαδιαίο εργάσιμο χρόνο ενάντια στα εξαντλητικά ωράρια και την δουλειά σε ημέρες ανάπαυσης και κανονικής άδειας και ανοίγει το δρόμο για μείωση τους χωρίς απώλεια εισοδήματος.
3. Αποκαθιστά αδικίες του παρελθόντος (Π.χ. επιστροφή των πρόστιμων για covid)
4. Διασφαλίζει θεσμικά ζητήματα όπως το Ανθυγιεινό Επίδομα στα 150 ευρώ για όλους όσους εργάζονται σε ΚΙΝΗΣΗ-ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ)
5. Διεκδικεί την επιστροφή χρημάτων προς τους εργαζόμενους που έχουν κερδηθεί με δικαστικές αποφάσεις όπως : Πλεόνασμα χρήσης 2010-2011 (5,5 εκ. ευρώ), Κίνητρο Ασφαλούς Οδήγησης (1 εκ. ευρώ συν τους τόκους), Επίδομα Ασφαλούς Οδήγησης 2016-2017 (περίπου 500.000 ευρώ)
6. Επαναφέρει τη λειτουργία του Μερισματικού Λογαριασμού Συνταξιοδότησης
7. Εξασφαλίζει την ισότιμη αντιμετώπιση των νεοπροβλεφθέντων συναδέλφων με αναγνώριση της προϋπηρεσίας τους εκτός ΟΑΣΘ όπως έγινε το 2017 για όσους εργάζονταν τότε στον ΟΑΣΘ.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Άρθρο
Ισχύς ΣΣΕ
Η ΣΣΕ ισχύει για όλους τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ με οποιαδήποτε σχέση εργασίας και είναι μονοετής.
Αιτιολόγηση: Αυτή την πρόταση της ΔΑΣ η ΣΣΕ να ισχύει για όλους τους εργαζόμενους με οποιαδήποτε σχέση εργασίας. Το 2022 η πλειοψηφία την είχε απορρίψει ενώ τώρα την υιοθετεί. Όλα αυτά βέβαια με βάση το νόμο της κυβέρνησης που προβλέπει ότι το 2024 θα είναι η τελευταία χρονιά του ΟΑΣΘ.
Γνωρίζαμε από τότε τους σχεδιασμούς της διοίκησης του ΟΑΣΘ για συμβασιούχους με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και επιδιώκαμε την συμπερίληψη τους στη ΣΣΕ για να μη δημιουργηθεί προσωπικό 2 ταχυτήτων.
Άρθρο
Μη αναγνώριση προϋπηρεσίας από τον ΟΑΣΘ των μεταταγμένων και των νεοπροσλαμβανόμενων συναδέλφων*
Με βάση το στοιχειό β) του άρθρο 6 της από 21-2-2017 ΕΣΣΕ των ετών 2017-2018-2019 «Για το προσωπικό που θα προσληφθεί από την υπογραφή της παρούσας και εφεξής αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία εκτός ΟΑΣΘ» προτείνουμε να αναγνωριστεί η προϋπηρεσία των εργαζομένων που εξαιρέθηκαν.
(Η πρόταση αφορά τους εναπομείναντες εργαζόμενους από την ΕΛΒΟ και κυρίως τους 150 νεοπροσλαμβανόμενους συναδέλφους)
Αιτιολόγηση : Είναι απαράδεκτο, αντισυναδελφικό, αντεργατικό και εγωιστικό ενώ εμείς οι παλαιότεροι διασφαλίσαμε το 2017 με την τότε ΣΣΕ την προϋπηρεσία μας εντός και εκτός ΟΑΣΘ τώρα να συναινέσουμε σε δημιουργία συνάδελφων 2ης ταχύτητας βγάζοντας με αυτό τον τρόπο μόνοι μας τα μάτια μας.
Στη συνεδρίαση του Δ.Σ. στις 7-2-2024 το προεδρείο προέβαλε προσκόμματα ότι η συγκεκριμένη πρόταση αντίκειται στο νόμο περί ενιαίου μισθολογίου.
Αντιπρόταση
Όσοι μετατάχθηκαν ή προσελήφθησαν μετά το 2019 (Μεταταγμένοι από ΕΛΒΟ**- ΟΣΥ και οι νεοπροσλαμβανόμενοι) λαμβάνουν κάθε 3 μήνες οικονομικό βοήθημα 400 ευρώ.
*Το παρόν δεν αποτελεί μισθολογική παροχή
**Σε περίπτωση που οι μεταταγμένοι εργαζόμενοι της πρώην ΕΛΒΟ κερδίσουν το δικαστήριο και τους αναγνωριστεί η προϋπηρεσία τότε και μόνο για αυτούς διακόπτεται το συγκεκριμένο βοήθημα.
Το παρόν δεν αποτελεί μισθολογική παροχή.
Άρθρο
Αύξηση στο Μεικτό Κλιμάκιο* (Βασικός Μισθός)
Προτείνουμε για όλο το προσωπικό την αύξηση του Μεικτού Κλιμακίου (Βασικού Μισθού) κατά 10% με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τα έτη 2022-2023 της μεταβολής του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή που είναι στο 9,6%.
Αιτιολόγηση: Η τελευταία αύξηση που πήραν οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ ήταν το 2010 και αφορούσε αύξηση 1% επί του χρονοεπιδόματος.
Οι απώλειες από την έναρξη του «ράλι» των αυξήσεων από τον Σεπτέμβρη του 2021 είναι τεράστιες και η συγκεκριμένη πρόταση αφορά την αναπλήρωση των απωλειών με στόχο οι εργαζόμενοι να πάρουν πίσω σε ετήσια βάση τον 1 μισθό από τους 4 που έχουν χάσει όλα αυτά τα χρόνια.
*Με το άρθρο 80 του ν.5043/2023 δόθηκαν αυξήσεις πέραν των κλιμακίων του ενιαίου μισθολογίου στους εργαζόμενους της ΟΣΥ και ΣΤΑ.ΣΥ
Άρθρο
Εργασία σε ημέρες αργίας και εξαιρέσιμες*
Σε όσους εργάζονται σε ημέρες αργίας και εξαιρέσιμες κάθε 3 μήνες ο ΟΑΣΘ δίνει βοήθημα ύψους 20 ευρώ για κάθε εργάσιμη αργία ή εξαιρέσιμη.
Αιτιολόγηση : Είναι γνωστό ότι με την ένταξη μας στο ενιαίο μισθολόγιο οι δευτερεύουσες απολαβές για δουλειά σε ημέρες αργίας και εξαιρέσιμες καταποντίστηκαν λόγω της αλλαγής του τρόπου υπολογισμού της εργατοώρας που πρακτικά έπεσε κάτω από το μισό σε σχέση με το παλιό εξοφλητήριο.
Πέρα από τα ποσοστά της προσαύξησης του 75% που προβλέπει ο νόμος κοινή διαπίστωση όλων μας είναι η αδικία για όσους δουλεύουν αργίες και εξαιρέσιμες να μην αμείβονται σύμφωνα με τα όσα προσφέρουν γιατί αυτό δεν το κάνουν επειδή το θέλουν αλλά επειδή είναι υποχρεωμένοι λόγω της θέσης ή της ειδικότητας τους.
*Το παρόν δεν αποτελεί μισθολογική παροχή.
Άρθρο
Ωράριο Εργασίας
5ημερο 7ωρο 35ωρο για όσους εργάζονται στα ΒΑΕ
Απαγορεύεται για όλο το προσωπικό του ΟΑΣΘ να απασχολείται σε ημέρες ανάπαυσης και κανονικής άδειας και σε «κόντρα» βάρδιες (νύχτα-απόγευμα, πρωί-νύχτα κλπ.)
Αιτιολόγηση: Κόντρα στην απόφαση της πλειοψηφίας που άνοιξε διάπλατα την πόρτα της εξαήμερης εργάσιμης εβδομάδας και της ακόμα μεγαλύτερης εντατικοποίησης της δουλειάς των εργαζομένων διασφαλίζουμε το 5ημερο με μείωση των ωρών εργασίας για όσους εργάζονται στα ΒΑΕ γιατί αυτό προστατεύει την υγεία των εργαζομένων και αντιστοιχεί στις δυνατότητες της εποχής μας.
Άρθρο
Αποζημίωση του ν.2112/1920
1. Να επανέλθει το άρθρο προηγούμενης ΣΣΕ που προέβλεπε τη χορήγηση της αποζημίωσηςγια τους εργαζόμενους που βγαίνουν :
α) Με μειωμένη σύνταξη
β) Με αναπηρική σύνταξη
γ) Στους συγγενείς των θανόντων συναδέλφων
2. Η αποζημίωση του νόμου 2112/1920 να είναι ίδια για όλους (15.000) με βάση το άρθρο 3 του νόμου 2898/2001 (νόμος για ΟΑΣΘ)
Αιτιολόγηση: 1. Με βάση τον νόμο 4093/2012 (νόμος Βρούτση) όσοι βγαίνουν με μειωμένη σύνταξη, λόγω αναπηρίας και οι συγγενείς των θανόντων δεν δικαιούνται αποζημίωση.
Αυτές οι κατηγορίες εργαζομένων παλαιότερα έπαιρναν αποζημίωση επειδή υπήρχε σχετική πρόβλεψη σε προηγούμενες ΕΣΣΕ. Όταν έληξαν αυτές οι εργαζόμενοι έμειναν ξεκρέμαστοι.
Το άρθρο να έχει αναδρομικό χαρακτήρα γιατί οι οικογένειες των συναδέλφων μας που χάθηκαν τα προηγούμενα χρόνια δεν έχουν δικαιωθεί ακόμα.
Αιτιολόγηση: 2. Στον ΟΑΣΘ και σε άλλους αντίστοιχους Οργανισμούς που ελέγχονταν άμεσα/έμμεσα ή επιδοτούνταν από το κράτος η αποζημίωση (του νόμου 2112/1920) λόγω συνταξιοδότησης περιορίζονταν με το άρθρο 3 του ν.2898 στα 5.000.000 δρχ τότε, σημερινά 15.000 ευρώ. Αυτό από μόνο του αποτελούσε αδικία διότι είτε ο εργαζόμενος είχε προϋπηρεσία 25 χρόνια, είτε 35, είτε 40 έπαιρνε την ίδια αποζημίωση.
Ο νόμος 4093 (νόμος Βρούτση) τεμάχισε ακόμα περισσότερο την αποζημίωση λόγω απόλυσης/συνταξιοδότησης δημιουργώντας νέες αδικίες για όσους αποχωρούν στη σύνταξη.
Τώρα όσοι υπάλληλοι μέχρι 31-12-2012 που ψηφίστηκε ο νόμος είχαν από 16 χρόνια και πάνω στον ΟΑΣΘ (δηλ. είχαν μπει πριν το 1996) παίρνουν ή πλησιάζουν τα 15.000 ευρώ ενώ όσοι είχαν από 16 χρόνια και κάτω (δηλ. είχαν μπει μετά το 2000) η αποζημίωση τους συρρικνώνεται δραματικά στα μισά χρήματα ή και πολύ παρακάτω.
Στην υποπαράγραφο ΙΑ.12 και στο στοιχείο 3.1 του νόμου 4093 (σελ. 5612) προβλέπεται η δυνατότητα αύξησης της αποζημίωσης με σύμβαση ή εθίμου.
Άρθρο
Επίδομα Ανθυγιεινής Εργασίας
Όσοι εργαζόμενοι εργάζονται στις υπηρεσίες «Κίνησης» και «Συντήρησης» λαμβάνουν επίδομα ανθυγιεινής εργασίας 150 ευρώ σύμφωνα με την Οικ. 1367/19-12-2019 (Τεύχος Β’ Αρ. 4662)
Ενδεικτικά και όχι περιοριστικά : Επόπτες, Σταθμάρχες, Οδηγοί, Ελεγκτές Κομίστρου, Αρχιτεχνίτες, Τεχνίτες, Καθαριστές-Καθαρίστριες, Πλύντες, Συλλέκτες Εισπράξεων, Χορηγητές Πετρελαίου, Φύλακες κλπ
Αιτιολόγηση: Με τη λίστα Κουτρουμάνη για τα ΒΑΕ το 2011 εξαιρέθηκαν πολλές ειδικότητες εργαζομένων στις μεταφορές (Σταθμάρχες, Επόπτες, Ελεγκτές Κομίστρου κλπ)
Αργότερα το 2017 με το ενιαίο μισθολόγιο και την τότε ΣΣΕ οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ εντάχθηκαν παράτυπα σε μια Υπουργική Απόφαση που ίσχυε ΜΟΝΟ για ΟΣΕ-ΣΤΑΣΥ-ΟΣΥ και όχι για τον ΟΑΣΘ και κατηγοριοποιούσε το Ανθυγιεινό Επίδομα σε 150-75-35 ευρώ ανάλογα την ειδικότητα.
Αργότερα αυτή η Υπουργική Απόφαση αντικαταστάθηκε με άλλη που πάλι δεν ανέφερε τον ΟΑΣΘ και αύξανε το επίδομα για κατηγορίες εργαζομένων αλλά τότε οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ συνέχισαν να παίρνουν το σχετικό επίδομα με βάση την προηγούμενη Υπουργική Απόφαση !
Με την πρόταση μας εντάσσουμε όλες τις κατηγορίες και ειδικότητες εργαζομένων (ακόμα και αυτές που εξαιρέθηκαν το 2011) σε ένα ενιαίο χρηματικό επίδομα.
Άρθρο
Κύκλωμα ρεπό/αναπαύσεων
Προτείνουμε την επιστροφή στο ετήσιο ενιαίο κύκλωμα των 119 ρεπό για όλους τους εργαζόμενους.
Αιτιολόγηση: Επαναφέρουμε τα 119 ρεπό για όλους τους εργαζόμενους όπως ίσχυε με προηγούμενες ΣΣΕ.
Μπορεί το κύκλωμα των 113 ρεπό να άλλαξε (και καλώς άλλαξε) αλλά εμείς δε ξεχνάμε το ένα χαμένο ρεπό από της εποχή Σκόδρα και ζητάμε να επανέλθει στο ετήσιο κύκλωμα.
Άρθρο
Έκτακτη Οικονομική Ενίσχυση (Χριστουγέννων, Πάσχα, Καλοκαίρι)
Έκτακτη Οικονομική Ενίσχυση 500 ευρώ σε κάθε εργαζόμενο για τις αυξημένες ανάγκες και έξοδα που προκύπτουν στις περιόδους των Χριστουγέννων, του Πάσχα και στις Καλοκαιρινές Άδειες.
Αιτιολόγηση: Καθώς τα δώρα έχουν καταργηθεί στο δημόσιο τομέα και χωρίς να απεμπολούμε την πάλη για επαναφορά τους παντού μαζί με το υπόλοιπο εργατικό κίνημα, με τη συγκεκριμένη πρόταση επαναφέρουμε στον εργασιακό μας χώρο σταδιακά τα Δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και το Επίδομα Αδείας.
Άρθρο
Προγραμματισμένη Υπερωρία Οδηγών
Κατάργηση της προγραμματισμένης υπερωρίας των οδηγών με αλλαγές βαρδιών στα τέρματα.
Αιτιολόγηση: Οι εργαζόμενοι οδηγοί της πρωινής βάρδιας θα σχολάνε στο τέρμα της γραμμής και αντίστοιχα οι εργαζόμενοι οδηγοί της απογευματινής βάρδιας θα αναλαμβάνουν υπηρεσία από το τέρμα της γραμμής.
Στο Ενιαίο Μισθολόγιο δεν υπάρχει προσαύξηση των υπερωριών.
Δεν μπορεί για την υπέρβαση του 8ου να μην υπάρχει προσαύξηση και όταν σε έκτακτες περιπτώσεις συμβαίνει αυτό προσαύξηση να είναι 400%.
Άρθρο
Κίνητρο Ασφαλούς Οδήγησης
Επαναφέρουμε παλαιότερο άρθρο ΣΣΕ όχι όμως με τις τότε προϋποθέσεις.
Στους οδηγούς που δεν προκάλεσαν ατύχημα με δική τους υπαιτιότητα σε ολόκληρο το ημερολογιακό έτος να δίνεται στην αρχή του επόμενου έτους ένα μικρό οικονομικό βοήθημα 300 ευρώ ως αναγνώριση του δύσκολου έργου τους.
Άρθρο
Κατάργηση Διακοπτόμενου ωραρίου
Αιτιολόγηση: Η «Διακοπή» που ισχύει για τους οδηγούς της κίνησης είναι πολύ επιβαρυντική για τον οργανισμό τους αφού ξυπνάνε τα χαράματα, κάνουν ένα διάλειμμα ενδιάμεσα για να σχολάσουν το απόγευμα.
Αυτή η ταλαιπωρία πρέπει να σταματήσει!
Μπορεί αυτή την περίοδο λόγω της κατάστασης με τις τεράστιες ελλείψεις να μην δουλεύονται τα σχετικά ωράρια αλλά κάποια στιγμή θα επανέλθουν.
Προτείνουμε να καταργηθεί το διακοπτόμενο ωράριο.
Αν υπάρχουν ανάγκες να μπει τρίτη βάρδια.
Άρθρο
Πρόστιμα για rapid test
Να επιστραφούν τα παρατύπως παρακρατηθέντα χρήματα από τα πρόστιμα για τα rapid test
Αιτιολόγηση: Η παράτυπη και απαράδεκτη ενέργεια της διοίκησης Σκόδρα το Νοέμβριο του 2021 για βεβαίωση προστίμων μετά από 5 εβδομάδες και όχι μέσα σε 48 ώρες όπως όριζαν οι σχετικές διατάξεις έφερε στα όρια τους περίπου 300 εργαζόμενους εκείνη την περίοδο.
Άρθρο
Ειδικός Μερισματικός Λογαριασμός Αλληλεγγύης και Συνταξιοδότησης
Διεκδίκηση των δικαστικών αποφάσεων (περίπου 7 εκ. ευρώ) σε μηνιαίες δόσεις σε μηνιαίες δόσεις για να εξοφλούνται σταδιακά τόσο όσοι συνταξιούχοι προσέφυγαν στα δικαστήρια αλλά και όσοι συνάδελφοι βγαίνουν σταδιακά στη σύνταξη.
Αιτιολόγηση: Ο Ειδικός Μερισματικός Λογαριασμός Αλληλεγγύης και Συνταξιοδότησης «έκλεισε» μετά από την απόφαση του προέδρου του ΟΑΣΘ να σταματήσει την παρακράτηση των εισφορών από τα εξοφλητήρια των εργαζομένων.
Βέβαια η ευθύνη της διαχείρισης του τόσα χρόνια είχε πλειοψηφίας της παράταξης της ΕΝΟΤΗΤΑΣ που τον αξιοποίησε ως «δεξαμενή» δανείων προς άγρα ψήφων.
Σήμερα πάνω από 120 συνάδελφοι έχουν προσφύγει στα δικαστήρια ζητώντας τα λεφτά που κατέβαλαν όλα αυτά τα χρόνια.
Ο ΟΑΣΘ οφείλει στους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ περίπου 7 εκ. ευρώ για τα οποία υπάρχουν δικάστηκες αποφάσεις.
Αυτά αφορούν :
α) Tο πλεόνασμα χρήσης 2010-2011-2012 που προκύπτει από το νόμο 2898 και δικαιούνται οι εργαζόμενοι 5,5 εκ. ευρώ.
β) Το Κίνητρο ασφαλούς οδήγησης 1 εκ. ευρώ συν τους τόκους
γ) Δυο Επιδόματα Ασφαλούς οδήγησης κάπου στα 500.000 ευρώ
Με αυτά τα χρήματα δεν ασχολείται κανένας λες και δεν υπάρχουν !
Η Έκθεση Αποτίμησης ΔΕΝ τα περιλαμβάνει και όταν λήξει το ΑΦΜ του ΟΑΣΘ λόγω της εκκαθάρισης θα χαθούν οριστικά για τους εργαζόμενους.
Εμείς καταθέσαμε πρόταση πέρυσι και την επαναφέρουμε για να επιστρέψει κάθε μήνα ένα ποσό μερικών δεκάδων ευρώ ο ΟΑΣΘ από τα χρήματα αυτά που δικαιούνται οι εργαζόμενοι και να εξοφλούνται σταδιακά τόσο όσοι προσέφυγαν στα δικαστήρια ενάντια στο Συνδικάτο αλλά και όσοι βγαίνουν στη σύνταξη.
Με αυτό τον τρόπο και οι επόμενοι που θα βγουν τα επόμενα χρόνια στη σύνταξη θα πάρουν το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων που κατέβαλαν.
Άρθρο
Χρόνος παραλαβής και παράδοσης λεωφορείου
Από την έναρξη της παρούσας ο χρόνος παραλαβής του λεωφορείου υπολογίζεται από 20΄που είναι σήμερα σε 40΄της ώρας και επιπλέον +10’ για λεωφορειακές γραμμές που βρίσκονται μακριά από τα αμαξοστάσια όπως ισχύει ενώ ο χρόνος παράδοσης ορίζεται από 20΄που είναι σήμερα σε 30΄της ώρας +10΄ για όσες γραμμές βρίσκονται μακριά από τα αμαξοστάσια όπως ισχύει.
Αιτιολόγηση : Γνωρίζουμε με βάση την εμπειρία μας ότι τα 20΄που ισχύει σήμερα αλλά ούτε ακόμα και τα 40’ λεπτά κάποιες φορές δεν επαρκούν για να βρει ο εργαζόμενος το λεωφορείο μέσα στο αμαξοστάσιο, να πραγματοποιήσει τους απαραίτητους ελέγχους, να βάλει νερά και να το οδηγήσει μέχρι το τέρμα ή την αφετηρία της γραμμής.
Άρθρο
Γάλα
Όσοι απασχολούνται στις υπηρεσίες «Κίνησης», «Συντήρησης» και στα Αμαξοστάσια λαμβάνουν μια φιάλη γάλα 500 ml για κάθε μέρα υπηρεσίας.
Αιτιολόγηση: Επαναφέρουμε ένα πάνδημο αίτημα για το Γάλα σε όσους θα παίρνουν το Ανθυγιεινό Επίδομα ακόμα και αν η ειδικότητα τους εξαιρέθηκε από τα ΒΑΕ.
Άρθρο
Καθίσματα οδηγών-Μπάρες Ασφαλείας
Από 1-5-2024 οι οδηγοί δεν παραλαμβάνουν λεωφορείο (είτε του ΟΑΣΘ, είτε της εταιρίας ενοικίασης) που δεν λειτουργεί σωστά η ανάρτηση στο κάθισμα του οδηγού και δεν έχει πίσω από το παρμπρίζ μπάρα ασφαλείας για τους επιβάτες.
Άμεση εφαρμογή όλων των υποχρεώσεων του ΟΑΣΘ για την άριστη λειτουργία των καθισμάτων των οδηγών σε όλα τα λεωφορεία του Οργανισμού αλλά και τα ενοικιαζόμενα.
Το ίδιο να ισχύσει και για τις μπάρες προστασίας των επιβατών.
Αιτιολόγηση: Δεκάδες συνάδελφοι έχουν σοβαρά προβλήματα με μυοσκελετικές παθήσεις λόγω ακαταλληλότητας των καθισμάτων που δεν λειτουργούν σωστά και δεν επισκευάζονται.
Άρθρο
Άδειες για Δικαστήρια και κλήτευση από κρατικές υπηρεσίες
Να γίνει επαναδιατύπωση του άρθρου και διόρθωση προς το ευνοϊκότερο των ήδη υφιστάμενων διατάξεων και να συμπληρωθεί για να καλύπτει και όσους καλούνται εκτός υπηρεσίας σε κρατικές αρχές (ασφάλεια-αστυνομία κλπ) για ζητήματα που αφορούν τον ΟΑΣΘ
Αιτιολόγηση: Δημιουργήθηκε πρόβλημα με συνάδελφο που πήρε βεβαίωση από τα δικαστήρια αλλά ο ΟΑΣΘ δεν του την αναγνώρισε.
Άρθρο
Άδειες σχολικής παρακολούθησης
Το νομικό πλαίσιο που υπάρχει δίνει τη δυνατότητα στην υπηρεσία να κωλυσιεργεί στη χορήγηση αυτών των άδειων ή να τις χορηγεί κατά το δοκούν και ανάλογα το πως τη βολεύει με αποτέλεσμα πολλές από αυτές να μην χορηγούνται στο χρόνο που έχουν ζητηθεί και για τον πραγματικό σκοπό για τον οποίο υπάρχουν και να δίνονται σε άσχετες –με την αίτηση του εργαζόμενου-μέρες ενώ άλλες τελικά να χάνονται οριστικά.
Πρόταση : Να διαμορφωθεί κατάλληλα άρθρο που να διασφαλίζει ότι οι εργαζόμενοι που δικαιούνται αυτές τις άδειες δεν θα τις χάνουν με υπαιτιότητα της υπηρεσίας
Άρθρο
Κατασκηνώσεις
Ο ΟΑΣΘ αναλαμβάνει τα έξοδα κατασκηνώσεων των παιδιών των εργαζομένων χωρίς ο εργαζόμενος να πληρώνει την Κατασκήνωση και μετά ο ΟΑΣΘ να πιστώνει τα χρήματα στον τραπεζικό λογαριασμό του εργαζόμενου.
Αιτιολόγηση : Δεν μπορεί ο εργαζόμενος να φορολογείται για δεύτερη φορά τα φορολογημένα χρήματα του.
Άρθρο
Προκήρυξη θέσεων – αξιοκρατία στους χώρους εργασίας
Κάθε θέση στον Οργανισμό που «χηρεύει» και χρειάζεται επάνδρωση να βγαίνει ανακοίνωση πρόσκληση από τον ΟΑΣΘ για να κάνουν οι ενδιαφερόμενοι αιτήσεις.
Αιτιολόγηση: Να σταματήσουν φαινόμενα ρουσφετιών, κομματικών τακτοποιήσεων και αναξιοκρατίας όπου κανείς (από όσους δεν πρέπει) δεν μαθαίνει ποτέ ποιες είναι οι κενές θέσεις και υπάρχει μια αίτηση για μια θέση.
Άρθρο
Κάλυψη ομαδικής ασφάλειας και εξετάσεων με έξοδα της εταιρίας
Αιτιολόγηση: Η εταιρία να αναλάβει το κόστος της πλήρης κάλυψης των εργαζομένων για κάθε ιατρική τους ανάγκη. Παράλληλα δεν απεμπολούμε τον αγώνα, στο πλάι των υγειονομικών και όλου του λαού, για Υγεία δημόσια, δωρεάν και αναβαθμισμένη.
Άρθρο
Ειδική διάταξη για τις προσλήψεις οικείων των θανόντων σε υπηρεσία εργαζόμενων
Να τροποποιηθεί το σχετικό άρθρο της ΣΣΕ και να αντικατασταθεί η τελευταία παράγραφος που αναφέρει «εφόσον αυτό προβλέπεται από τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας για τις προσλήψεις» ως εξής : «Κατ’ εξαίρεση κάθε αντίθετης διάταξης»
Αιτιολόγηση: Με την προηγούμενη διατύπωση του άρθρου για πρόσληψη μέλους της οικογένειας θανόντος εργαζόμενου ήταν ανενεργό και λόγω της εκκαθάρισης και των εμποδίων που έμπαιναν από το νόμο και μέχρι σήμερα δεν έχει προσληφθεί κανένας.
Άρθρο
Κανονισμός Τοποθετήσεων Οδηγών-Σταθμαρχών
Επικαιροποίηση – Επαναδιατύπωση
Αιτιολόγηση: Πάνε πολλά χρόνια από τότε που θεσπίστηκαν οι συγκεκριμένοι Κανονισμοί και που τελικά ποτέ δεν πήραν τη μορφή που θα διασφάλιζε τη διαφάνεια και την αντικειμενικότητα των τοποθετήσεων.
Άρθρο
Επιτροπή Εργατικών Θεμάτων
Με τη νέα ΣΣΕ να γίνει η Επιτροπή πρέπει να γίνει διαπαραταξιακή για να έχουν όλες οι παρατάξεις άποψη για τις αποφάσεις της.
Αιτιολόγηση: Με την προηγούμενη ΣΣΕ η Επιτροπή Εργατικών Θεμάτων απέκτησε αυξημένες αρμοδιότητες ακόμη και σε επίπεδο οικονομικών ενισχύσεων σε συναδέλφους με «ιδιαίτερα κοινωνικά θέματα».
Παρέμεινε όμως τριμελής πράγμα που δεν βοήθα να έχουν πλήρη εικόνα οι υπόλοιπες παρατάξεις του Δ.Σ. στα θέματα που συζητιούνται για τα οποία λίγα πράγματα μαθαίνονται.
Σε αντίθετη περίπτωση θα μιλάμε και εδώ για καθεστώς αδιαφάνειας.
Άρθρο
Κλειστή καμπίνα οδηγού
Σε κάθε νέο λεωφορείο του ΟΑΣΘ να υπάρχει εκ κατασκευής κλειστή καμπίνα οδηγού
Άρθρο
Καθίσματα οδηγών
Άμεση επισκευή ή αντικατάσταση όσων καθισμάτων των οδηγών δεν λειτουργεί ή δεν έχουν η ανάρτηση.
Άρθρο
Κινητό Συνεργείο
Σε όσους εργαζόμενους τεχνίτες απασχολούνται στο «Κινητό Συνεργείο» κάθε 3 μήνες ο ΟΑΣΘ να δίνει οικονομικό βοήθημα 3 ευρώ ημερησίως για κάθε μέρα απασχόλησης ως αναγνώριση των ιδιαιτέρων συνθηκών εργασίας.
Άρθρο
Υπηρεσιακά Δρομολόγια
Αύξηση των Υπηρεσιακών δρομολογίων
Αιτιολόγηση: Τα τελευταία χρόνια μειώθηκαν και πολλές φορές «κόβονται» απροειδοποίητα με αποτέλεσμα οι συνάδελφοι να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν ενώ το κόστος των καυσίμων να έχει πάει στα ύψη.
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Άρθρο
Νομοθετική Ρύθμιση για τα επιδόματα «ΒΑΕ» και «Θέσης Ευθύνης»
Να λυθεί η εκκρεμότητα της νομοθετικής ρύθμισης για τα επιδόματα «Ανθυγιεινό» και «Θέσης Ευθύνης» τα οποία η κυβέρνηση με προηγούμενη τροπολογία ΔΕΝ αναζητά ως «αχρεώστητος καταβληθέντα» ωστόσο πρέπει να κατοχυρωθούν με βάση το νόμο.
Το επίδομα «Θέσης Ευθύνης» να χορηγείται και σε όσους με απόφαση του ΟΑΣΘ εκτελούν καθήκοντα προϊσταμένου.
Άρθρο
Νομοθετική Ρύθμιση για Έκθεση «Γαλατά»/Κατάργηση του άρθρου 32 του ν.4903
Μένει ανοιχτό το θέμα του συγκεκριμένου άρθρου που αφορά την καταβολή του -10% των «αχρεωστήτων καταβληθέντων» (Δώρα, Επιδόματα Άδειας, Κωδ. 52) από το 2016 και κάποια στιγμή τα χρήματα αυτά θα αναζητηθούν από το Ελληνικό Δημόσιο.
Να διαμορφωθεί πρόταση τροπολογίας με βάση το άρθρο του νόμου που ψηφίστηκε πριν τις εκλογές το 2023 για τους εργαζόμενους της ΣΤΑ.ΣΥ και της ΟΣΥ για τους οποίους δεν αναζητούνται τα «αχρεωστήτως καταβληθέντα».
Άρθρο
Συμβάσεις αορίστου χρόνου
Οι εργαζόμενοι που προσλήφθηκαν με 8μηνες συμβάσεις καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες και πρέπει στη λήξη του πρώτου 8μηνου να υπογράψουν συμβάσεις αορίστου χρόνου.