Άστεγοι στην Σουηδία;



astegoi1Γράφει στο ΑΤΕΧΝΩΣ ο Πάνος Αλεπλιώτης 

Ο αριθμός των Σουηδών που ζουν σε συνθήκες μεγάλης έλλειψη στέγης αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. Πολλοί άνθρωποι μεταξύ των οποίων και πολλοί γονείς υποφέρουν χωρίς να προέρχονται από τις κατηγορίες ανθρώπων με προβλήματα ψυχικής υγείας ή καταχρήσεων. Παρόλα αυτά, δεν έχουν πουθενά να μείνουν.

Ο Δήμος Στοκχόλμης έχει βάλει σιδερένιο φράκτη κάτω από μια σκάλα στο Kungsholmen για  να αποτρέψει τους άστεγους ανθρώπους να κοιμούνται εκεί. Σε 4.000 υπολογίζονται οι άστεγοι στην Στοκχόλμη.

Σε όλο και περισσότερους Σουηδούς  λείπει η στέγη και αναγκάζονται να ζουν στο δρόμο ή σε προσωρινά καταλύματα.

Αυτή την διαπίστωση κάνει το Εθνικό Συμβούλιο Υγείας και Πρόνοιας μετά από έρευνα για την έλλειψη στέγης στη Σουηδία, η πρώτη μετά το 2011.

Η έρευνα δείχνει ότι 5 900 άτομα βρίσκονται σε έκτακτη ανάγκη εύρεσης στέγης. Είναι 1 500 περισσότεροι σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα τον Απρίλιο του 2011, όταν πραγματοποιήθηκε παρόμοια έρευνα. Την ίδια στιγμή, ο αριθμός των ατόμων που κοιμούνται κάτω από τον ουρανό έχει αυξηθεί κατά 400 άτομα, που αντιπροσωπεύουν αύξηση 130 % από το 2011.

astegoi3

«Αυτό που βλέπουμε είναι ότι η οξεία έλλειψη στέγης και ότι ο αριθμός των ατόμων που ζει μακροχρόνια σε προσωρινά καταλύματα αυξάνεται, λέει η Nina Frohm, ερευνήτρια στο Εθνικό Συμβούλιο Υγείας και Πρόνοιας στο TT.

Από το 2011, ο αριθμός των ανθρώπων που ζουν μακροχρόνια σε προσωρινά καταλύματα αυξήθηκε κατά 30 τοις εκατό, σε σχεδόν 16 000 άτομα. Συνήθως πρόκειται για διαμερίσματα, όπου ο Δήμος ή η κοινωνική υπηρεσία τα παραχωρεί υπό ορισμένες προϋποθέσεις.

«Μια μεγάλη διαφορά από πριν, προσθέτει η Nina Frohm, είναι ότι ο αριθμός των ατόμων με προβλήματα εθισμού ή προβλήματα ψυχικής υγείας που έχουν ανάγκη από στέγη είναι μειωμένος. Δεν είναι πια τόσο συνηθισμένο σήμερα» Η έρευνα έδειξε ότι περισσότεροι από ένας στους πέντε ανθρώπους δεν είχε καμία άλλη ανάγκη εκτός από την στέγη.

Η έρευνα επίσης δείχνει ότι ένα τρίτο των αστέγων είναι γονείς  παιδιών κάτω των 18 ετών. Συνολικά υπάρχουν 24. 000 τα παιδιά των οποίων οι γονείς βρίσκονται σε κάποια μορφή έλλειψης στέγης. Σε σύγκριση με το 2011 είναι περίπου 900 περισσότεροι γονείς άστεγοι σήμερα.

«Το πιο ανησυχητικό είναι ότι αυξάνεται ο αριθμός των γονέων χωρίς στέγη γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τη σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού» λέει ο Per-Uno Åslund, συνεργάτης του ‘στρατού σωτηρίας’ που ασχολείται με τους άστεγους.

astegoi4

«Είναι αποτέλεσμα της στεγαστικής πολιτικής. Χτίζονται κατοικίες αλλά είναι πολύ ακριβές για αυτές τις ομάδες. Αυτούς που συναντάμε δεν έχουν τέτοια πορτοφόλια».

Η έρευνα έχει γίνει σε εθνικό επίπεδο και βασίζεται σε δεδομένα από δήμους, νομαρχίες, εκκλησιαστικά συμβούλια, ΜΚΟ κ.α. Η έρευνα δεν περιλαμβάνει την πιθανή έλλειψη στέγης των Ρομά ή ατόμων χωρίς χαρτιά που ζουν στη Σουηδία.

Οι όλο και περισσότεροι άστεγοι δείχνουν και το άνοιγμα της ταξικής και εισοδηματικής ψαλίδας στην Σουηδία που κατά τον ΟΟΣΑ αυξάνει περισσότερο από όλες τις χώρες του κόσμου. Η νέα έκθεση ,που δημοσιεύτηκε μέσα στην εβδομάδα, της στατιστικής υπηρεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Eurostat για το ποσοστό του πληθυσμού που κινδυνεύει από φτώχεια και κοινωνικό αποκλεισμό δείχνει πως 1,5 εκατομμύριο άνθρωποι στην Σουηδία βρίσκονται σε κίνδυνο. «Νέοι, συνταξιούχοι, μόνες μητέρες με παιδί και πολίτες που γεννήθηκαν εκτός Σουηδίας είναι οι ευαίσθητες κατηγορίες». δηλώνει ο Thomas Helgeson, στατιστικολόγος στην στατιστική Υπηρεσία Σουηδίας, SCB,

astegoi5

«Η οικονομική ψαλίδα έχει αυξηθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια και άφησε τους ανθρώπους κοινωνικά εκτεθειμένους . Έχουμε συνειδητοποιήσει ότι η εξέλιξη πήρε λάθος κατεύθυνση» δηλώνει η υπουργός κοινωνικής πολιτικής Annika Strandhäll (S).

Υπουργός απο το 2014 και το ανακάλυψε τώρα…

Πηγές:
Έκθεση ΟΟΣΑ
Στατιστική Υπηρεσία Σουηδίας, SCB
Εθνικό Συμβούλιο Υγείας και Πρόνοιας
Εφημερίδα GP.

ΠΗΓΗ: ATEXΝΩΣ

                          
  Π.Ε.Ι. Λεωφορείου              Π.Ε.Ι. Φορτηγού                                    Kαταστατικό                          ΚΟΚ     Συνδικάτου ΟΑΣΑ
      
        Συνοπτικός
   Εργασιακός Οδηγός