ΔΗΜΟΣΙΟ ΦΟΡΕΑ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΠΟΥ ΘΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ ΤΙΣ ΛΑΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΣΧΕΔΙΑΖΕΙ Ο ΔΗΜΟΣ ΠΑΤΡΑΙΩΝ



Με ευρεία πλειοψηφία ψηφίστηκε το θέμα «Ρυθμίσεις επί θεμάτων Αστικών Συγκοινωνιών», που ήταν το πρώτο της ημερήσιας διάταξης του  Δημοτικού Συμβουλίου, με εισηγητή τον Αντιδήμαρχο Πολεοδομικού Σχεδιασμού, Περιβάλλοντος και Έργων Υποδομής Παύλο Στάμο.

Το θέμα ψήφισε η παράταξη της πλειοψηφίας «Λαϊκή Συσπείρωση» και με επιφυλάξεις οι παρατάξεις «Νέα Πόλη», «Τώρα για την Πάτρα» και «Όλοι μαζί για την Πάτρα».

Απείχε η παράταξη «ΡΑΠ – Πάτρα Ανθρώπινη Πόλη».

Οι υπόλοιπες παρατάξεις, απουσίαζαν κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας.

Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΥ

Είναι προφανές ότι το πρόβλημα της Αστικής Συγκοινωνίας στο Δήμο μας όπως τονίσαμε και στη συζήτηση για το Συγκοινωνιακό – Κυκλοφοριακό τον περασμένο χρόνο, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί μεμονωμένα σαν κίνηση και δρομολόγια του Αστικού ΚΤΕΛ.

Θα επαναλάβουμε την θέση μας για Αποκλειστικά Δημόσιο Φορέα Συγκοινωνιών που θα σχεδιάζει και θα υλοποιεί κεντρικά και περιφερειακά την παροχή της Συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης σε όλο το Πολεοδομικό Συγκρότημα του Δήμου Πατρέων, με κριτήριο την κάλυψη των λαϊκών αναγκών για μεταφορά. Σε αυτήν την κατεύθυνση πρέπει να οργανώσουμε την πάλη μας. Ο τρίτος Δήμος της χώρας, με Πανεπιστήμιο, Α.Τ.Ε.Ι, Νοσοκομείο, δεν μπορεί να στερείται δημόσιων ΜΜΜ, τα οποία οφείλει να χρηματοδοτήσει και να λειτουργήσει το κράτος.

Ο Δημόσιος Φορέας θα περιλαμβάνει Προαστιακό Σιδηρόδρομο με επέκτασή του προς Βορρά μέχρι Ψαθόπυργο ή και Αίγιο, με λειτουργία της Νότιας γραμμής Πάτρα – Κάτω Αχαΐα (υπάρχει η μελέτη), ως μέσα σταθερής τροχιάς (ΤΡΑΜ). Επίσης, γραμμή ΤΡΑΜ από Πανεπιστήμιο και Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο έως ΤΕΙ (σύμφωνα με την υπάρχουσα Μελέτη Σκοπιμότητας), καθώς και εξέταση της δυνατότητας γραμμής ΤΡΑΜ στην Αγίου Νικολάου και σύνδεση με αναβατόριο με την Άνω Πόλη.

Η σημερινή κυβέρνηση, όπως και οι προηγούμενες αστικές κυβερνήσεις, στηρίζει και υπηρετεί την καπιταλιστική ανάπτυξη. Αντιμετωπίζει τα μέσα μαζικής συγκοινωνίας ως πεδίο κερδοφορίας ή υποβοήθησης της κερδοφορίας του κεφαλαίου και δεν λειτουργεί για την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών, την μετακίνηση των εργαζομένων με ασφάλεια, ταχύτητα για να κερδίζουν ελεύθερο χρόνο.

Η Πάτρα αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα με την μετακίνηση των κατοίκων της. Με στοιχεία παλαιότερης μελέτης, μόλις το 6% των μετακινούμενων εξυπηρετείται από Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Το Αστικό ΚΤΕΛ είναι ιδιωτική επιχείρηση και λειτουργεί με βάση το κέρδος και όχι την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών.

Επομένως η πάλη ενάντια σε αυτή την αντιλαϊκή πολιτική δεν είναι ένα δευτερεύον ζήτημα, είναι το κύριο ακόμη για να έχουμε ή για να προσδοκούμε έστω στοιχεία ανακούφισης για τα λαϊκά εργατικά στρώματα και στο συγκεκριμένο ζήτημα της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης.

Στις σημερινές συνθήκες απαιτείται συντονισμένη προσπάθεια διεκδίκησης για την πόλη μας σε χρηματοδοτήσεις των αντίστοιχων έργων σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα, που αφορούν γενικότερα το θέμα του κυκλοφοριακού και των υποδομών.

Με την ολοκλήρωση της Κανακάρη και της Μίνι Περιμετρικής μέσα στον επόμενο χρόνο να έχουμε ολοκληρώσει την συζήτηση για την παρέμβαση στην Αστική Συγκοινωνία με πρώτη προσέγγιση δύο βασικούς Άξονες από Βορρά προς Νότο:

1) Προαστιακός Άγιος Βασίλειος – Ακταίο- Ρίο- Πάτρα και γραμμή Νο 5 παραλιακή διαδρομή Πάτρα- Ιτιές- Παραλία –Ροϊτικα- Μονοδένδρι –Βραχναίϊκα – Τσουκαλέϊκα- Καμίνια μέχρι την ολοκλήρωση της Γραμμής Σταθερής Τροχιάς του Προαστιακού Πάτρα – Κάτω Αχαïα.

2) Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο – Πανεπιστήμιο- οδός Πανεπιστημίου – Μίνι Περιμετρική- Νοσοκομείο Άγιος Ανδρέας – Πατρών Κλάους- Α.Τ.Ε.Ι. που είναι και στόχος για μετατροπή σε Γραμμή Σταθερής Τροχιάς (ΤΡΑΜ).

Με αφετηρία αυτούς τους βασικούς άξονες θα πρέπει να μελετηθεί η διάρθρωση της Αστικής Συγκοινωνίας με κάθετες συνδέσεις των δύο Αξόνων και επέκτασή τους προς τους συγκροτημένους οικισμούς του Δήμου.

Στηρίζουμε και διεκδικούμε την καθιέρωση του ενός εισιτηρίου για μία διαδρομή, την κάρτα των απεριορίστων διαδρομών και τη μείωση της ακριβής τιμής του εισιτηρίου από τη διοίκηση του Αστικού ΚΤΕΛ. Δραστική μείωση της τιμής για φοιτητές και σπουδαστές. Να καθιερωθεί για τους ανέργους δωρεάν κάρτα απεριορίστων διαδρομών. Επίσης, το Αστικό ΚΤΕΛ δεν μπορεί να προχωρά σε μονομερείς ενέργειες διακοπής Αστικών Γραμμών.

Ο Δήμος με τις υπηρεσίες του, κυρίως την Διεύθυνση Έργων Υποδομής, παίρνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη βελτίωση της βατότητας των δρόμων, με βάση τις δυνατότητές του.

Με τις υπάρχουσες εργολαβίες Ανατολικού, Αρκτικού, Κεντρικού και Νοτίου Διαμερίσματος καθώς και τις εργολαβίες ανακατασκευής φθαρμένων οδοστρωμάτων, να ανακατασκευαστούν τα τμήματα των οδών που είναι κατεστραμμένα (12ου Συντάγματος, Σταματίου Βουλγάρεως, Ιεροθέου, Ζαΐμη, Ευβοίας κλπ.) με προτεραιότητα. Το συνεργείο ασφαλτικών επίσης, σε πρώτη προτεραιότητα πρέπει να έχει την επούλωση μεμονωμένων λάκκων στους λεωφορειόδρομους.

Επίσης με τα εκτελούμενα έργα σε πρώτη προτεραιότητα θα είναι προσβάσιμα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς από ΑμΕΑ κλπ.

Καθοριστικός παράγοντας που επηρεάζει έντονα την καθημερινή ζωή των κατοίκων και την όλη λειτουργία της πόλης είναι το δίκτυο των Αστικών Συγκοινωνιών, το οποίο καλύπτει την ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή της Πάτρας, δηλαδή το σύνολο των οικισμών του πρώην Δήμου Πατρέων, των δημοτικών ενοτήτων Μεσσάτιδας και Παραλίας καθώς και το μεγαλύτερο μέρος των οικισμών των δημοτικών ενοτήτων Ρίου και Βραχνεΐκων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιέχονται στη «Μελέτη Σκοπιμότητας για την εξυπηρέτηση της πόλης της Πάτρας με Τραμ», οι περισσότερες διαδρομές των γραμμών είναι διακεντρικού τύπου, δηλαδή συνδέουν περιοχές εκατέρωθεν της κεντρικής περιοχής διερχόμενες από την κεντρική περιοχή, ενώ υπάρχουν και αρκετές διαδρομές που είναι ακτινικές και συνδέουν διάφορες περιοχές της Πάτρας με το κέντρο της πόλης. Το συνολικό μήκος όλων των γραμμών είναι 490 km.

Δεδομένου δε ότι οι υπάρχουσες λεωφορειακές γραμμές που διέρχονται από το κέντρο της Πάτρας (π.χ. γραμμές Νο 1, 2, 3) πρωτοκαθορίστηκαν πριν από τουλάχιστον πενήντα χρόνια (τη δεκαετία του 1960, σύμφωνα με το Αστικό ΚΤΕΛ Πάτρας), καθίσταται επιτακτική η ανάγκη αναδιάρθρωσης του δικτύου των Αστικών Συγκοινωνιών, με επανακαθορισμό των αστικών γραμμών λεωφορείων, των αφετηριών, των διαδρομών, των στάσεων και του τέρματος των αντίστοιχων γραμμών, αρμοδιότητα πλέον που ανήκει στο Δήμο Πατρέων, σύμφωνα με το αρθρ. 94 παρ. 2 εδαφ. 17, του Ν. 3852/4.6.2010 (ΦΕΚ 87/τ.Α΄/7.6.2010) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης − Πρόγραμμα Καλλικράτης».

Μέχρι την εκπόνηση σχετικής Μελέτης αναδιάρθρωσης του δικτύου των Αστικών Συγκοινωνιών, κρίνεται αναγκαία η μερική τροποποίηση διαδρομών, δρομολογίων και στάσεων των υφιστάμενων αστικών λεωφορειακών γραμμών, σύμφωνα με αιτήματα που έχουν υποβληθεί από το Αστικό ΚΤΕΛ Πάτρας, τις Δημοτικές και Τοπικές Κοινότητες του Δήμου Πατρέων, τους τοπικούς Εκπολιτιστικούς Συλλόγους διαφόρων συνοικιών, αλλά και από δημότες, με σκοπό την καλύτερη και συχνότερη συγκοινωνιακή τους εξυπηρέτηση. Οι υπόψη τροποποιήσεις συνοπτικά αφορούν τις εξής αστικές γραμμές:

α) Νο 1: Τροποποίηση διαδρομής έτσι ώστε να διέρχεται από τις οδούς Ηρακλέους – Ευρυβιάδου – Εγλυκάδος, με αντίστοιχο καθορισμό νέων στάσεων. Επανακαθορισμός διαδρομής προς Νέες Εργατικές Κατοικίες Εγλυκάδος για ορισμένα δρομολόγια. Μεταφορά της στάσης που ευρίσκεται επί της πλατείας Φιλικών.

β) Νο 2: Τροποποίηση διαδρομής έτσι ώστε να διέρχεται από τις οδούς Γ. Παπανδρέου – Καλαβρύτων – Φωκαίας, με αντίστοιχο καθορισμό νέων στάσεων. Μεταφορά της αφετηρίας που ευρίσκεται επί της οδού Καλαβρύτων, έμπροσθεν του ΑΤΕΙ, σε νέα θέση, με αντίστοιχο επανακαθορισμό του δρομολογίου. Επέκταση διαδρομής προς Αρέθα – Θεοφ. Κορυδαλλέως για ορισμένα δρομολόγια.

γ) Νο 3: Μεταφορά της αφετηρίας που ευρίσκεται επί της οδού Ευβοίας, έμπροσθεν των Εργατικών Κατοικιών, σε νέα θέση. Δημιουργία νέας στάσης επί της οδού Αστερίωνος στην συνοικία των Ιτεών. Επανακαθορισμός διαδρομής προς Κρύα Ιτεών για ορισμένα δρομολόγια.

δ) Νο 4: Αύξηση των καθημερινών δρομολογίων και των δρομολογίων του Σαββάτου, καθιέρωση νέων για τις Κυριακές και αργίες.

ε) Νο 6: Τροποποίηση της διαδρομής express έτσι ώστε να διέρχεται από τις οδούς Μαιζώνος – Παρνασσού – Κορίνθου με αντίστοιχο καθορισμό νέων στάσεων.

στ) Νο 18: Τροποποίηση δρομολογίων έπειτα από συνεννόηση με το Αστικό ΚΤΕΛ Πάτρας.

Απαραίτητη προϋπόθεση για τον καθορισμό νέων ή την τροποποίηση υφιστάμενων δρομολογίων αστικών λεωφορειακών γραμμών αποτελεί ο καθορισμός της αστικής περιοχής, σύμφωνα με το αρθρ. 7 του Ν. 2963/2001 (ΦΕΚ 268/τ.Α΄/23.11.2001) και το αρθρ. 1 της υπ’ αριθ. οικ.Β-54871/4060/17.9.2003 Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ 1364/τ.Β΄/23.9.2003). Βάσει των ανωτέρω διατάξεων “ο χαρακτηρισμός μιας περιοχής ως αστικής γίνεται με απόφαση του οικείου Νομαρχιακού Συμβουλίου έπειτα από γνώμη του οικείου Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού». Δεδομένου ότι σύμφωνα με την παρ. 2 του αρθρ. 94 του Ν. 3852/10, ο ανωτέρω χαρακτηρισμός δεν αναφέρεται στις πρόσθετες αρμοδιότητες των Δήμων, αρμόδιο όργανο για την έκδοσή της είναι πλέον το Περιφερειακό Συμβούλιο.

Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε να τεθεί το θέμα υπόψη των μελών του Σώματος, προκειμένου σύμφωνα με:

    τα αρθρ. 1 και 7 του Ν. 2963/2001 (ΦΕΚ 268/τ.Α΄/23.11.2001),

    το αρθρ. 1 της υπ’ αριθ. οικ.Β-54871/4060/17.9.2003 Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ 1364/τ.Β΄/23.9.2003) και

    το αρθρ. 94 παρ. 2 εδαφ. 17, του Ν. 3852/4.6.2010 (ΦΕΚ 87/τ.Α΄/7.6.2010)

Α) το Δημοτικό Συμβούλιο να προτείνει προς το οικείο Περιφερειακό Συμβούλιο τον χαρακτηρισμό ολόκληρου του Καλλικρατικού Δήμου Πατρέων ως αστική περιοχή, με σκοπό τη δυνατότητα εκτέλεσης αστικής συγκοινωνίας, δεδομένου ότι συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις, που απαιτούνται από την ανωτέρω νομοθεσία:

α) Η περιοχή να περιλαμβάνει πόλη πραγματικού πληθυσμού κατά την τελευταία απογραφή του Κράτους, τουλάχιστον δέκα χιλιάδων (10.000) κατοίκων, ή κατ’ εξαίρεση τουλάχιστον πέντε χιλιάδων (5.000) κατοίκων, εφόσον πρόκειται για πρωτεύουσα νομού ή επαρχίας ή κέντρο τουρισμού ή παραθερισμού ή θαλασσίων λουτρών ή χειμερινών σπορ.

β) Η περιοχή να έχει έκταση τουλάχιστον 5 τετραγωνικών χιλιομέτρων και οι εντός αυτής αστικές επιβατικές γραμμές να έχουν μήκος τουλάχιστον 2 χιλιομέτρων.

γ) Οι μετακινήσεις του πληθυσμού μέσα στην περιοχή αυτή να δικαιολογούν την ανάγκη εγκατάστασης αστικής επιβατικής συγκοινωνίας.

Β) Να καθοριστούν οι εξής τροποποιήσεις στις ακόλουθες αστικές λεωφορειακές γραμμές:

α) Νο 1: Τροποποίηση διαδρομής έτσι ώστε να διέρχεται από τις οδούς Ηρακλέους – Ευρυβιάδου – Εγλυκάδος, με αντίστοιχο καθορισμό νέων στάσεων. Επανακαθορισμός διαδρομής προς Νέες Εργατικές Κατοικίες Εγλυκάδος για ορισμένα δρομολόγια. Μεταφορά της στάσης που ευρίσκεται επί της πλατείας Φιλικών.

β) Νο 2: Τροποποίηση διαδρομής έτσι ώστε να διέρχεται από τις οδούς Γ. Παπανδρέου – Καλαβρύτων – Φωκαίας, με αντίστοιχο καθορισμό νέων στάσεων. Μεταφορά της αφετηρίας που ευρίσκεται επί της οδού Καλαβρύτων, έμπροσθεν του ΑΤΕΙ, σε νέα θέση, με αντίστοιχο επανακαθορισμό του δρομολογίου. Επέκταση διαδρομής προς Αρέθα – Θεοφ. Κορυδαλλέως για ορισμένα δρομολόγια.

γ) Νο 3: Μεταφορά της αφετηρίας που ευρίσκεται επί της οδού Ευβοίας, έμπροσθεν των Εργατικών Κατοικιών, σε νέα θέση. Δημιουργία νέας στάσης επί της οδού Αστερίωνος στην συνοικία των Ιτεών. Επανακαθορισμός διαδρομής προς Κρύα Ιτεών για ορισμένα δρομολόγια.

δ) Νο 4: Αύξηση των καθημερινών δρομολογίων και των δρομολογίων του Σαββάτου, καθιέρωση νέων για τις Κυριακές και αργίες.

ε) Νο 6: Τροποποίηση της διαδρομής express έτσι ώστε να διέρχεται από τις οδούς Μαιζώνος – Παρνασσού – Κορίνθου με αντίστοιχο καθορισμό νέων στάσεων.

στ) Νο 18: Τροποποίηση δρομολογίων έπειτα από συνεννόηση με το Αστικό ΚΤΕΛ Πάτρας.

Οι ανωτέρω αλλαγές εγκρίθηκαν μετά από αιτήματα που έχουν υποβληθεί από το Αστικό ΚΤΕΛ Πάτρας, τις Δημοτικές και Τοπικές Κοινότητες του Δήμου Πατρέων, τους τοπικούς Εκπολιτιστικούς Συλλόγους διαφόρων συνοικιών, αλλά και από δημότες, με σκοπό την καλύτερη και συχνότερη συγκοινωνιακή τους εξυπηρέτηση.

Για την υλοποίηση των ανωτέρω αλλαγών θα εκδοθεί σχετική απόφαση Δημάρχου, μετά τον χαρακτηρισμό από το Περιφερειακό Συμβούλιο του Καλλικρατικού Δήμου Πατρέων ως αστική περιοχή.

Τελευταία άρθρα

                          
  Π.Ε.Ι. Λεωφορείου              Π.Ε.Ι. Φορτηγού                                    Kαταστατικό                          ΚΟΚ     Συνδικάτου ΟΑΣΑ
      
        Συνοπτικός
   Εργασιακός Οδηγός