Θεσπίζουν κυρώσεις για όσους παίρνουν το γλίσχρο επίδομα, σε περίπτωση που δεν αποδεχτούν απασχόληση με οποιουσδήποτε όρους. Ανάλογες ποινές προβλέπονται για τους μη επιδοτούμενους
Με την προκλητική απειλή της αφαίρεσης ακόμα και αυτού του γλίσχρου επιδόματος ανεργίας των 360 ευρώ το μήνα για τους επιδοτούμενους ανέργους και τη στέρηση της «κάρτας ανέργου» για τους μη επιδοτούμενους, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ προχωρά στη διαμόρφωση μέτρων ασφυκτικού ελέγχου και κυρώσεων σε βάρος των ανέργων, σε περίπτωση που δεν τηρούν τις «υποχρεώσεις» τους απέναντι στον Οργανισμό.
Το θέμα εισήχθη για γνωμοδότηση προς το υπουργείο Εργασίας (το οποίο θα συντάξει τη σχετική απόφαση), στην τελευταία συνεδρίαση της διοίκησης του ΟΑΕΔ και εγκρίθηκε με μοναδική αρνητική ψήφο από τον εκπρόσωπο του ΠΑΜΕ. Μάλιστα, η σχετική διαδικασία προβλέπεται να ολοκληρωθεί άμεσα, μέχρι το τέλος του χρόνου, βάση σχετικού κανονισμού της ΕΕ, προκειμένου ο ΟΑΕΔ να συνεχίσει να έχει «ομαλή χρηματοδότηση από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ» (!) Προς δόξαν, δηλαδή, των «καλών ευρωπαϊκών πρακτικών» που διαφημίζει η κυβέρνηση.
Σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση, ανάλογα με το είδος της «παράβασης» ορίζονται οι «κυρώσεις» για τους επιδοτούμενους ανέργους, με βασική τη «διακοπή της επιδότησης ανεργίας», την «αναστολή της επιδότησης», τη «διαγραφή από το Μητρώο Ανέργων» και τη «στέρηση δικαιώματος επανεγγραφής σε αυτό» για ένα χρονικό διάστημα το οποίο εξαρτάται από τη «σοβαρότητα» του παραπτώματος στο οποίο υπέπεσε ο άνεργος.
Εκτός από τον εφοδιασμό των επιχειρήσεων με φτηνό εργατικό δυναμικό, ο ΟΑΕΔ «ειδικεύεται» τώρα και στους εκβιασμούς για λογαριασμό της εργοδοσίας
|
Αντίστοιχα, για τους μη επιδοτούμενους ανέργους η «ποινή τους» συνίσταται στην απώλεια της ιδιότητας του ανέργου και τη μη δυνατότητα επανεγγραφής στο Μητρώο Ανέργων, επίσης για κάποιο διάστημα.
Στον αισχρό «δεκάλογο υποχρεώσεων» που η παραβίασή τους επισείει ποινές, ξεχωρίζει η «αποδοχή κάθε πρότασης της αρμόδιας Υπηρεσίας του Οργανισμού, η οποία αφορά σε θέση εργασίας (…), σε επαγγελματική κατάρτιση, σε συμβουλευτική υπηρεσία ή σε άλλη συμφωνημένη δράση στο πλαίσιο του Ατομικού Σχεδίου Δράσης…». Δηλαδή, αν ο επιδοτούμενος άνεργος δεν αποδεχτεί να παρακολουθήσει κάποιο πρόγραμμα «συμβουλευτικής υπηρεσίας», αυτό θα επιφέρει και τις αντίστοιχες ποινές!
Οσον αφορά την αποδοχή «σε θέσεις εργασίας» και τι πραγματικά μπορεί να είναι αυτές, όπως προέκυψε από τη γραπτή εισήγηση και τη συζήτηση που έγινε στο ΔΣ του ΟΑΕΔ, ακόμα και μια σύμβαση ενός μήνα ο άνεργος είναι υποχρεωμένος να τη δεχτεί, διαφορετικά θα επιβάλλεται διακοπή του επιδόματος ανεργίας!
Οπως προκύπτει από την εισήγηση, ο άνεργος δικαιούται να απορρίψει τη θέση απασχόλησης που του προτείνει ο Οργανισμός (πλήρους, μερικής ή εκ περιτροπής), μόνο όταν συντρέχουν συγκεκριμένοι οικονομικοί ή άλλοι λόγοι (ύψος μισθού, απόσταση από τον τόπο κατοικίας) και σε συνάρτηση με το διάστημα που είναι εγγεγραμμένος στα μητρώα του ΟΑΕΔ. Δηλαδή, όσο περισσότερους μήνες επιδοτείται, τόσο χειροτερεύουν οι όροι (μισθολογικοί και άλλοι) με τους οποίους υποχρεούται να αποδεχτεί μια οποιαδήποτε θέση απασχόλησης.
Με τον τρόπο αυτό, αυξάνεται η πίεση στον άνεργο να ρίξει ακόμα πιο κάτω την απαιτητικότητά του και να αποδεχτεί άθλιους μισθούς και συνθήκες δουλειάς, στο όνομα του να μη χάσει το πενιχρό επίδομα ανεργίας (αν το παίρνει…) και τις άλλες γλίσχρες παροχές που δίνει ακόμα ο Οργανισμός.
Στις υποχρεώσεις του ανέργου περιλαμβάνεται επίσης το καθήκον για «Συνεργασία με την αρμόδια Υπηρεσία για συμμετοχή σε δράσεις που υλοποιούν δημόσιοι φορείς ή συνεργαζόμενοι με το Δημόσιο κοινωνικοί και ιδιωτικοί φορείς, οι οποίες αποσκοπούν στην απόκτηση δεξιοτήτων και προσόντων και στην ενίσχυση της πιθανότητας ανάληψης μιας θέσης εργασίας». Δηλαδή, ο άνεργος όχι μόνο δεν μπορεί να απορρίψει κάποια θέση εργασίας, αλλά ούτε και τα διάφορα προγράμματα κατάρτισης που του προσφέρονται με τη σέσουλα!
Επιπλέον, απειλείται επί ποινή αν δεν προβαίνει σε «ενεργή αναζήτηση εργασίας καθ’ όλη τη διάρκεια της εγγεγραμμένης ανεργίας, με την υποχρέωση διατήρησης των σχετικών αποδεικτικών και προσκόμισης αυτών εντός 15 ημερών, εφόσον ζητηθούν». Που σημαίνει ότι ο άνεργος πρέπει να τρέχει από το πρωί μέχρι το βράδυ και να περιπλανιέται ακόμα και άσκοπα στην αναζήτηση εργασίας, για να αποδεικνύει στον ΟΑΕΔ με στοιχεία την «Οδύσσειά του»!
Μάλιστα, ως «ενεργή αναζήτηση» θεωρείται ακόμα και η «επαφή με ιδιωτικό γραφείο ευρέσεως εργασίας ή εταιρεία προσωρινής απασχόλησης κ.λπ.». Δηλαδή, η κυβέρνηση όχι μόνο νομιμοποιεί τα δουλεμπορικά, τις εταιρείες «ενοικίασης εργαζομένων», αλλά σπρώχνει τους ανέργους προς αυτά και μάλιστα ως αποδεικτικό στοιχείο ότι πράγματι αναζητούν εργασία.
Τέλος, ως «απαιτούμενα δικαιολογητικά ενεργού αναζήτησης εργασίας κατά τη διάρκεια της εγγεγραμμένης ανεργίας», τα οποία ο άνεργος είναι υποχρεωμένος να προσκομίσει στον ΟΑΕΔ, θεωρούνται: «Αποδεικτικά αιτήσεων για εργασία, αλληλογραφίας με εργοδότες, συμμετοχής σε διαγωνισμούς, συνεντεύξεων με εργοδότες, επικοινωνίας ή συνεργασίας με ιδιωτικούς ή δημόσιους φορείς απασχόλησης, δημοσίευσης αγγελιών αναζήτησης εργασίας ή ανταπόκρισης σε αγγελίες, καθώς και κάθε είδους έγγραφο από το οποίο αποδεικνύονται προσπάθειες ενεργού αναζήτησης εξαρτημένης ή μη εργασίας»!
Πρόκειται, δηλαδή, για κανονικό φακέλωμα και κάτι παραπάνω: Ο άνεργος μετατρέπεται σε «ένοχο», που πρέπει να αναδείξει ανά πάσα στιγμή στον ΟΑΕΔ ότι πράγματι αναζητεί εργασία και να προσκομίσει τα σχετικά πειστήρια. Διαφορετικά οι κυρώσεις περιμένουν στη γωνία.
Αυτονόητα, όλοι οι παραπάνω εκβιασμοί κυβέρνησης και ΟΑΕΔ θα έχουν επίδραση και στους σημερινούς εργαζόμενους, καθώς από τη δεξαμενή των ανέργων οι εργοδότες θα αντλούν φτηνότερο και πιο ευέλικτο εργατικό δυναμικό, μεγαλώνοντας την πίεση για παραπέρα συρρίκνωση μισθών και δικαιωμάτων στις επιχειρήσεις τους.
Από αυτή την άποψη, γίνεται φανερό ότι οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις αποτελούν προσαρμογή του ΟΑΕΔ στις νέες συνθήκες της προσδοκώμενης από το κεφάλαιο ανάκαμψης, όπου ενισχύονται τα χαρακτηριστικά της λειτουργίας του Οργανισμού ως ένα σύγχρονο «δουλεμπορικό».
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ