ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 11-4-2020
Η πανδημία έφερε στο φως με τραγικό τρόπο αυτό που προσπαθούσαν να κρύψουν με ωραία λόγια και υποσχέσεις οι νυν και πρώην διοικήσεις του ΟΑΣΘ και Υπουργείου Μεταφορών.
Και αυτό είναι η παντελής αδυναμία στοιχειώδους συγκοινωνιακής παροχής -με ασφάλεια για επιβάτες και εργαζόμενους- ακόμη και σε συνθήκες απαγόρευσης κυκλοφορίας για το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού.
Συγκεκριμένα ο ΟΣΕΘ τις προηγούμενες μέρες με απόφαση του περιορίζει την κυκλοφορία των λεωφορείων κατά 50% στις ώρες 12:00 με 15:00 και 18:00 μέχρι τη λήξη.
Τα λεωφορεία δηλ. θα είναι στα τέρματα αλλά θα δρομολογούνται τα μισά.
Το ποσοστό του 50% είναι κάτι σχετικό.
Με βάση το νόμο πρέπει να κυκλοφορούν περίπου 500 λεωφορεία.
Άρα σε αυτή την περίπτωση –με βάση την απόφαση του ΟΣΕΘ- θα εκτελούνταν δρομολόγια –στις παραπάνω ώρες- που θα αντιστοιχούσαν σε περίπου 250 λεωφορεία.
Σήμερα ο ΟΑΣΘ κυκλοφορεί περίπου 200 λεωφορεία και άρα με την μείωση των δρομολογίων κατά 50% εκτελούνται δρομολόγια περίπου 100 λεωφορείων.
Γνωρίζουμε με την καθημερινή εμπειρία μας ότι σε γραμμές κορμού που διασχίζουν την πόλη στις καθημερινές ημέρες δημιουργούνται συνθήκες συγχρωτισμού καθώς τα λεωφορεία είναι λιγοστά αλλά υπάρχει ένας κόσμος που αναγκαστικά μετακινείται γιατί δουλεύει ή για άλλους λόγους.
Τελευταία το κερασάκι στην τούρτα ήρθαν να συμπληρώσου δύο εγκύκλιοι του ΟΑΣΘ όπου στην πρώτη (3-4-2020) με βάση την αντίστοιχη εγκύκλιο του Υπουργείου Μεταφορών ορίζει ότι επιτρέπεται η πλήρωση μέχρι ποσοστού 50% των προβλεπόμενων θέσεων.
Αυτό σημαίνει ότι με βάση την άδεια κυκλοφορίας σε ένα κανονικό λεωφορείο οι προβλεπόμενες θέσεις είναι περίπου 100 (καθημένων και ορθίων) και το 50% αντιστοιχεί σε 50 (!!) επιβάτες, ενώ για τα αρθρωτά οι άδειες κυκλοφορίας προβλέπουν περίπου 150 (καθήμενους και ορθίους) που σημαίνει κοντά στα 70 με 80 άτομα !
Μετά την αρχική γκάφα που προέκυψε από την ασάφεια και προχειρότητα με την οποία προσέγγιζε το θέμα των θέσεων των λεωφορείων η εγκύκλιος του Υπουργείου, ο ΟΑΣΘ προσπάθησε να τα «μαζέψει» και έβγαλε νέα εγκύκλιο (8-4-2020) με την οποία ορίζει ότι η πλήρωση των λεωφορείων επιτρέπεται μέχρι του ποσοστού του 100% των θέσεων μόνο των καθημένων.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι για τα κανονικά λεωφορεία οι θέσεις καθημένων είναι περίπου 30 και για τα αρθρωτά είναι περίπου 40.
Όλα αυτά ωστόσο δεν έχουν καμία σχέση με τα μέτρα που έχει εξαγγείλει ο ΕΟΔΥ για τις αποστάσεις ασφαλείας (1,5μ – 2μ) που πρέπει να υπάρχουν μεταξύ των ατόμων ώστε να αποφεύγεται -όσο είναι αυτό δυνατών- ο συγχρωτισμός.
Το βασικό πρόβλημα είναι η γύμνια του ΟΑΣΘ που σκόπιμα και μεθοδικά απαξιώθηκε και συνεχίζει να απαξιώνεται.
Τα προηγούμενα χρόνια οι διάφορες κυβερνήσεις στο όνομα του κόστους έκλεισαν νοσοκομεία, δεν προσλάμβαναν υγειονομικό προσωπικό και με αυτό τον τρόπο υποβάθμισαν τον τομέα της υγείας για χάρη των κερδών των ιδιωτικών κλινικών.
Αυτό έκαναν και στη συγκοινωνία όπου ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ σκόπιμα μείωσαν τη χρηματοδότηση, απαξιώσαν το στόλο των λεωφορείων και πριμοδότησαν με εκατομμύρια ευρώ τους ιδιώτες του ΚΤΕΛ για να αγοράσουν λεωφορεία.
Η πανδημία κατέδειξε όλη τη σαπίλα της λογικής των κερδών (του κόστους-οφέλους) με θύματα τους εργαζόμενους και το λαό.
Και ενώ θα μπορούσε το προηγούμενο διάστημα με λίγες χιλιάδες ευρώ να επισκευαστούν μερικές δεκάδες λεωφορεία με μικρές βλάβες, η διοίκηση του ΟΑΣΘ δεν έκανε τίποτα γιατί έπρεπε να αιτιολογηθεί η «αδυναμία» της εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΑΣΘ ώστε το Ελεγκτικό Συνέδριο να εγκρίνει την απευθείας ανάθεση της σύμβασης του έργου στα ΚΤΕΛ.
Η μόνη φιλολαϊκή λύση που βάζει μπροστά τις ανάγκες του λαού και δίνει λύσεις για την πλήρη κάλυψη των αναγκών του ακόμα και σε άσχημες και επικίνδυνες συνθήκες είναι ο κρατικός ενιαίος φορέας μεταφορών-συγκοινωνιών.
Διεκδικούμε:
–Την άμεση εδώ και τώρα χρηματοδότηση του Οργανισμού για την κάλυψη επειγουσών αναγκών σε ανταλλακτικά και αναλώσιμα με τα οποία μπορούν να δρομολογηθούν δεκάδες οχήματα.
– Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, οδηγών και τεχνιτών.
– Πύκνωση των δρομολογίων σε γραμμές και ώρες αιχμής που υπάρχει συνωστισμός.
–Παροχή μέτρων ατομικής προστασίας (γάντια, μάσκες, αντισηπτικά υγρά) σε κάθε εργαζόμενο με ευθύνη του ΟΑΣΘ
–Να δημιουργηθεί καμπίνα για την προστασία του οδηγού από τη διασπορά του ιού.
–Απολύμανση των οχημάτων και των εγκαταστάσεων σε καθημερινή βάση
– Πλήρωση των λεωφορείων με βάση τις αποφάσεις του ΕΟΔΥ δηλ. 10 άτομα το μέγιστο για τα κανονικά λεωφορεία και 20 για τα αρθρωτά.
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΑ ΔΑΣ ΟΑΣΘ