Η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών έδωσε συγχαρητήρια στην κυβέρνηση, επειδή, κόντρα στις πιέσεις του εφοπλιστικού κεφαλαίου άλλων χωρών της ΕΕ και της Κομισιόν, «με συνέπεια αιτιολόγησε και παρέσχε ισχυρά νομικά στοιχεία σχετικά με τη νομιμότητα του ελληνικού φορολογικού συστήματος της ναυτιλίας»!
|
«H ανταγωνιστικότητα ήταν πάντοτε και παραμένει καθοριστική παράμετρος για την επιβίωση του ελληνικού πλοίου στον διεθνή ναυτιλιακό στίβο, προκειμένου να συνεχίσει να αποτελεί στρατηγικό πυλώνα και μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Επομένως, προϋπόθεση για την υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας είναι η συμφωνία νέων ρεαλιστικών όρων, οι οποίοι να λαμβάνουν υπόψη τα δεδομένα στην ελληνική και διεθνή ναυτιλιακή αγορά εργασίας», είπε ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάμης, απαντώντας σε κυβερνητικό παράγοντα που μίλησε για νέες συμβάσεις και συμπλήρωσε:
«Σε μία εποχή όπου η πατρίδα μας και η κοινωνία μας μαστίζεται από την ανεργία, ιδίως στους νέους, έχουμε εκφράσει πολλές φορές την επιθυμία μας να αναβιώσουμε την ναυτοσύνη των Ελλήνων, την οποία η ελληνική πλοιοκτησία εκτιμά και εμπιστεύεται. Η ελληνόκτητη εμπορική ναυτιλία έχει αποδεδειγμένα τη δυναμική να προσφέρει νέες θέσεις εργασίας δίνοντας στους νέους συμπολίτες μας προοπτικές για εργασία και δημιουργία» (Το θέμα στο ηλεκτρονικό «Βήμα» 7/9/2016).
Ο ρεαλισμός τους είναι τα κέρδη τους, γι’ αυτό προβάλλουν την άνοδο της ανταγωνιστικότητας. Επιθετικός αντεργατικός ρεαλισμός, που απαιτεί τη δημιουργία συνθηκών ακόμη πιο διευρυμένης αναπαραγωγής κερδών. Και απειλή ταυτόχρονα ότι μη ρεαλιστικές για τα κέρδη των εφοπλιστών Συλλογικές Συμβάσεις, δεν συμβάλλουν στην επιδίωξη της καπιταλιστικής ανάκαμψης και της αντιμετώπισης της τεράστιας ανεργίας.
Ολα τα υπόλοιπα περί «ναυτοσύνης των Ελλήνων» και «προσφοράς θέσεων εργασίας» από τους εφοπλιστές είναι το άλλοθι, αφενός για την άκρατη εκμετάλλευση των ναυτεργατών, αφετέρου για να συνεχίσουν να έχουν και να αυξήσουν τα διάφορα προνόμιά τους από το κράτος και την κυβέρνηση. Γιατί η ελληνόκτητη εμπορική ναυτιλία έχει πριν πολλά χρόνια πετάξει στην ανεργία τους Ελληνες ναυτεργάτες. Πάνω από 15.000 ναυτεργάτες είναι άνεργοι.
Και όλ’ αυτά, όταν η φορολογία τους είναι 86.700 ευρώ μ.ο. το χρόνο για κάθε εταιρεία ή 10 ευρώ τη μέρα για κάθε πλοίο, με βάση τις απανωτές φοροαπαλλαγές που τους εξασφάλισαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις και διατηρεί ως «κόρη οφθαλμού» η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, την ίδια ώρα που έχει εξαπολύσει άγρια φοροληστεία σε βάρος του λαού.
Το νούμερο αυτό προέκυψε από τα στοιχεία που διαβίβασε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρ. Αλεξιάδης, τον Απρίλη του 2016 . Επίσης, τα ποσά που κατέβαλαν οι εφοπλιστές, με βάση το «συνυποσχετικό της οικειοθελούς φορολόγησης» με την κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, ανήλθε σε λιγότερο από 30 ευρώ τη μέρα ανά πλοίο για δύο χρόνια. Αλλωστε, απολαμβάνουν 56 φοροαπαλλαγές, όταν ο λαός φοροληστεύεται ασύστολα.
Η κυβέρνηση τούς έχει επίσης υποσχεθεί νέες φοροαπαλλαγές (Τρύφων Αλεξιάδης, στο συνέδριο Capital + Vision: «Οι εφοπλιστές πρέπει να έχουν ευνοϊκότερο καθεστώς από άλλες ανταγωνίστριες χώρες», όταν η Κομισιόν ζήτησε μεγαλύτερη φορολογία για τους Ελληνες εφοπλιστές). Δεν είναι τυχαίο ότι η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών έδωσε συγχαρητήρια στην κυβέρνηση, επειδή, κόντρα στις πιέσεις του εφοπλιστικού κεφαλαίου άλλων χωρών της ΕΕ και της Κομισιόν, «με συνέπεια αιτιολόγησε και παρέσχε ισχυρά νομικά στοιχεία σχετικά με τη νομιμότητα του ελληνικού φορολογικού συστήματος της ναυτιλίας»!
Επίσης, ο Γ. Σταθάκης είχε δηλώσει: «Η ναυτιλία κατέχει μια στρατηγική θέση στο διεθνή χώρο, αναντικατάστατη, ανταγωνίζεται επιτυχώς σε πολύ έντονες συνθήκες και τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και τις διεθνείς ανταγωνιστικές δυνάμεις. Αρα, ο στρατηγικός χώρος είναι αδιαπραγμάτευτος, συνεπώς η αρωγή και η στήριξη πρέπει να έχει σαφώς τη διατήρηση και την ενίσχυση αυτής της σχέσης που έχει στη διεθνή αγορά». Ο,τι ακριβώς λέει και ο Θ. Βενιάμης.
Μετά απ’ όλ’ αυτά, ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών βγαίνει επιθετικά, μιλώντας για ρεαλισμό στις Συλλογικές Συμβάσεις, προβάλλοντας ό,τι προβάλλει και η κυβέρνηση για τη διατήρηση και την άνοδο της ανταγωνιστικότητας, δηλαδή νέα χτυπήματα σε ό,τι απέμεινε από τα δικαιώματα των ναυτεργατών.
Ηδη η κυβέρνηση των ΝΔ – ΠΑΣΟΚ είχε ανοίξει το δρόμο για την εφαρμογή επιχειρησιακών συμβάσεων στα βαπόρια, αξιοποιώντας το γεγονός ότι η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας δεν είναι σε ισχύ και εφαρμόζεται η MLC, δηλαδή η Διεθνής Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας του 2006.
Αυτή αθροίζει τα ελάχιστα στάνταρ στις εργασιακές σχέσεις και εκδόθηκε για τους ναυτεργάτες των ποντοπόρων πλοίων. Προβλέπει τα χαμηλότερα επίπεδα σε μισθούς, ωράρια, άδειες κ.λπ. Ετσι, ψήφισε το νόμο 4254/2014, με τον οποίο εισήγαγε τις επιχειρησιακές συμβάσεις για τους ναυτεργάτες, αναφέροντας: «Οι επιχειρησιακές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας υπερισχύουν των αντίστοιχων Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, ανεξαρτήτως εάν περιλαμβάνουν όρους που αποκλίνουν από αυτούς των αντίστοιχων Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας»!
Δηλαδή, ακόμα κι αν μια επιχειρησιακή σύμβαση περιέχει δυσμενέστερους όρους από την κλαδική, θα υπερισχύει απέναντί της. Επίσης, εφαρμόζονται διεθνείς συμφωνίες, που αναγνωρίζει και το Διεθνές Γραφείο Εργασίας (ILO), προβλέποντας κατώτερο μισθό για τους ναυτεργάτες 435 δολάρια το μήνα, για 48 ώρες εργασία τη βδομάδα! Δηλαδή, 317,11 ευρώ το μήνα! Και έχουν στη δούλεψή τους περίπου 60.000 ναυτεργάτες ανασφάλιστους, με τσακισμένα και άλλα εργασιακά δικαιώματα.
Αυτήν την πραγματικότητα θέλει ο Θ. Βενιάμης και για τους Ελληνες ναυτεργάτες. Αυτόν το ρεαλισμό θέλει στις Συλλογικές Συμβάσεις, αυτά εννοεί όταν λέει «να αναβιώσουμε την ναυτοσύνη των Ελλήνων», συμβάλλοντας τάχα στην αντιμετώπιση της ανεργίας. Η σημερινή κυβέρνηση δεν συνεχίζει απλά στην ίδια ρότα με την προηγούμενη, αλλά τους δίνει και νέα προνόμια.
Ο υπουργός Ναυτιλίας, Θ. Δρίτσας, σε γραπτή δήλωση θεωρεί ότι η δήλωση Βενιάμη «στέλνει προς όλες τις κατευθύνσεις ένα πολύ θετικό, ουσιαστικό και αισιόδοξο μήνυμα» και ότι «η κυβέρνηση χαιρετίζει τη δήλωση αυτή, με την προσδοκία και την ενθάρρυνση, το συντομότερο δυνατόν, να υπογραφεί μια νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας».
Και όλ’ αυτά όταν τα κέρδη τους το 2013 (δεν υπάρχουν νεότερα στοιχεία) υπολογίζεται ότι έφθασαν τα 12.000.000.000 ευρώ, ενώ σύμφωνα με το «Bloomberg» τα εφοπλιστικά κέρδη αθροιστικά από το 2003 έως και το 2013 ήταν 175.000.000.000 ευρώ! Επίσης, σύμφωνα με το «Bloomberg» (Δεκέμβρης 2015) ο μέσος όρος κερδών για τα πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο, ανήλθε στα 67.366 δολάρια τη μέρα, το υψηλότερο επίπεδο τουλάχιστον από το 2009.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο Αλ. Τσίπρας, από το βήμα της διεθνούς ναυτικής έκθεσης «Ποσειδώνια 2016» εξήρε τη «διορατικότητα», την «πρωτοπορία» και τα «οράματα» των εφοπλιστών, συμπληρώνοντας ότι «Το μοντέλο με το οποίο αναπτύσσεται η ελληνική ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει θετικό παράδειγμα στην εκπόνηση του νέου αναπτυξιακού υποδείγματος». Ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας με ολοένα εντεινόμενη εκμετάλλευση, αυτό λέει ο πρωθυπουργός, αυτήν τη «δίκαιη ανάπτυξη» υπόσχεται. Αλλά μόνον έτσι αναπτύσσεται η καπιταλιστική οικονομία.
Ολα τα παραπάνω συνθέτουν ένα καθεστώς άκρατης εκμετάλλευσης των ναυτεργατών, ξεζούμισμά τους μέχρι …θανάτου. Και τώρα οι εφοπλιστές επιδιώκουν στο όνομα του ρεαλισμού, της ανταγωνιστικότητας και της ανεργίας, ακόμη χειρότερους όρους στους μισθούς, στις εργασιακές σχέσεις, στα δικαιώματα των ναυτεργατών. Αδίστακτο το εφοπλιστικό κεφάλαιο. Μόνο που οι εφοπλιστές χωρίς τους ναυτεργάτες δεν μπορούν να κινήσουν τα βαπόρια. Οι ναυτεργάτες όμως μπορούν χωρίς τους εφοπλιστές. Επομένως, αγώνας για όλα τα δικαιώματά τους, για την ικανοποίηση όλων των αναγκών τους που δένεται με τον αγώνα για να γίνουν τα βαπόρια κοινωνική ιδιοκτησία, καταργώντας τα παράσιτα τους εφοπλιστές.
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ