Ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσαν οι βουλευτές του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, Γιάννης Γκιόκας, Λιάνα Κανέλλη, Διαμάντω Μανωλάκου και Θανάσης Παφίλης σχετικά με την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στις αστικές συγκοινωνίες σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ.
Αναλυτικά, το κείμενο:
«ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: Για την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στις αστικές συγκοινωνίες σε ΣΤΑΣΥ ΚΑΙ ΟΣΥ
Επικίνδυνη και άθλια είναι η κατάσταση τόσο για τους εργαζόμενους, όσο και για τους επιβάτες στα ΜΜΜ σε ΣΤΑΣΥ ΚΑΙ ΟΣΥ.
Μείωση προσωπικού και μισθών, εντατικοποίηση της εργασίας, εντεινόμενη επιβάρυνση της λαϊκής οικογένειας, μέσω της αύξησης της τιμής των εισιτηρίων (τα οποία αποτελούν πλέον τη βασική πηγή χρηματοδότησης), σμπαραλιασμένα οχήματα, ακινητοποιημένοι συρμοί, κατάργηση γραμμών, μείωση της συχνότητας των δρομολογίων, ταλαιπωρία με αναμονές χωρίς τέλος στις στάσεις των λεωφορείων και των τρόλεϊ. Αυτά συνθέτουν την κατάσταση που επικρατεί στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, οι οποίες λειτουργούν με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και όχι βέβαια για την εξυπηρέτηση των πραγματικών αναγκών των εργαζομένων και του λαού.
Πιο αναλυτικά:
Το προσωπικό έχει μειωθεί σημαντικά με αποτέλεσμα η εντατικοποίηση της δουλειάς των εργαζομένων να είναι μεγάλη. Οι οδηγοί σε λεωφορεία και τρόλεϊ δεν προλαβαίνουν να κάνουν ούτε το προβλεπόμενο διάλειμμα. Έχουν συσσωρευτεί χιλιάδες μέρες άδειας και ρεπό που δεν έχουν δοθεί. Δουλεύουν υπό συνθήκες μεγάλης πίεσης, ειδικά όταν υπάρχει κίνηση στους δρόμους. Τα καθίσματά τους είναι κατεστραμμένα, συχνά κάθονται πάνω στα σίδερα.
Η μείωση των οδηγών σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν υπάρχουν τεχνίτες και ανταλλακτικά για τη συντήρηση και την επισκευή των οχημάτων, λόγω υποχρηματοδότησης, έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν δραματικά τα τελευταία χρόνια και τα οχήματα που κυκλοφορούν.
Αυτό με τη σειρά του φέρνει μείωση του συγκοινωνιακού έργου, οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις στα δρομολόγια. Υπάρχουν τοπικές γραμμές που έχουν από 20 έως 45 λεπτά αναμονή. Ακόμα υπάρχουν περιοχές που είτε δεν εξυπηρετεί όπως θα έπρεπε το υπάρχον δίκτυο γραμμών, είτε δεν υπάρχουν καθόλου γραμμές. Ένα μεγάλο μέρος της Αττικής δεν καλύπτεται.
Σε σχέση με τα προβλήματα συντήρησης που πυκνώνουν τόσο στο δίκτυο της σταθερής τροχιάς, όσο και στα οχήματα των ΟΣΥ- ΣΤΑΣΥ, ενδεικτικά αναφέρουμε, ότι υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις, όχι μόνο σε ανταλλακτικά, αλλά και ελλείψεις καυσίμου στις λοκομοτίβες συντήρησης γραμμών. Υπάρχουν προβλήματα ολοκληρωμένης συντήρησης των διακλαδωτήρων (καρδιών). Σε πολλά οχήματα καθίσματα και τιμόνια είναι σπασμένα. Στη γραμμή 1 του μετρό στην ΣΤΑΣΥ αρκετά βαγόνια δεν έχουν κλιματισμό με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές περιπτώσεις λιποθυμίας επιβατών.
Οι βλάβες που ακινητοποιούν τα οχήματα στη μέση του δρόμου είναι καθημερινές. Αρκετά οχήματα παρουσιάζουν τόσο σοβαρές βλάβες που, όχι μόνο ταλαιπωρούνται οι επιβάτες από αυτήν την κατάσταση, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις, βάζουν σε κίνδυνο εργαζόμενους και επιβάτες. Πρόσφατο παράδειγμα και όχι το μοναδικό είναι το περιστατικό στις 21/6/17, όταν λεωφορείο του αμαξοστάσιου Ανθούσας της ΟΣΥ έφυγε στην κατηφόρα επειδή δεν λειτουργούσε το χειρόφρενο.
Μεγάλες είναι και οι ελλείψεις στους χώρους δουλειάς στα μέσα ατομικής προστασίας των εργαζομένων με αποτέλεσμα την κατάφωρη παραβίαση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειάς τους, την αύξηση στις επαγγελματικές ασθένειες και τα ατυχήματα. Εξοπλισμός των εργαζομένων στην ΟΣΥ έχει να γίνει από το 2010. Για τη ΣΤΑΣΥ δεν έχει γίνει καμιά μαζική προμήθεια το 2016. Υπάρχουν ελλείψεις σε γάντια, ειδικές φόρμες εργασίας, άρβυλα, αναπνευστικές μάσκες. Το γάλα δεν χορηγείται πολλά χρόνια με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την υγεία των εργαζομένων σε βάθος χρόνου.
Την ίδια στιγμή δίνονται απλόχερα εκατομμύρια ευρώ σε εργολαβικές εταιρείες για μια σειρά από υπηρεσίες και έργα των αστικών συγκοινωνιών: Καθαριότητα, φύλαξη μέσων μεταφοράς και υποδομών, επισκευή, συντήρηση, τμήματα της τεχνικής υποστήριξης, συντήρηση ανελκυστήρων, μέρος των ηλεκτρολογικών εργασιών, έκδοση εισιτηρίων κ.ά. Με αυτόν τον τρόπο έχουν ανοίξει διάπλατα οι πόρτες για τη δράση των ιδιωτικών επιχειρήσεων. Η λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, η πολιτική της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των αστικών συγκοινωνιών, δημιουργούν εύφορο έδαφος για την περαιτέρω διείσδυση και την άμεση εμπλοκή επιχειρηματικών ομίλων.
Η απελευθέρωση των μεταφορών τα προηγούμενα χρόνια από τις κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, όπως και η αξιοποίηση από τη σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ όλου του αντεργατικού οπλοστασίου έχει φέρει τις αστικές συγκοινωνίες σε αυτήν την κατάσταση.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση για:
- Την εξασφάλιση σύγχρονων ΜΜΜ, την αξιόπιστη, ασφαλή και φτηνή συγκοινωνία για τις ανάγκες μετακίνησης του λαού και όχι για την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων.
- Να συντηρηθεί σωστά και να ανανεωθεί το σύνολο του στόλου, ώστε να μπορεί αξιόπιστα να εξυπηρετεί τις ανάγκες μετακίνησης.
- Να γίνουν άμεσα προσλήψεις προσωπικού και να εξασφαλιστεί ο εξοπλισμός των εργαζομένων για την υγιεινή και ασφάλεια στους χώρους δουλειάς.
- Τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων κατά 50% για τις λαϊκές οικογένειες.
- Να υπάρχει κρατική χρηματοδότηση 100% και να σταματήσει κάθε επιχειρηματική δράση στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών».