Η κυβέρνηση συνεχίζει την ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ με νέα εκχώρηση γραμμών στα ΚΤΕΛ



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 31-10-2022

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Θέμα : Η κυβέρνηση συνεχίζει την ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ με νέα εκχώρηση γραμμών στα ΚΤΕΛ

Πέρυσι το Σεπτέμβριο του 2021 η κυβέρνηση και η διοίκηση του ΟΑΣΘ τόσο κατά τη διάρκεια της τότε 85ης ΔΕΘ μέσω φυλλαδίων που μοιράζονταν στους επισκέπτες όσο και μέσω πληρωμένων -με κρατικό χρήμα- διαφημιστικών «σποτ» σε τοπικά ραδιόφωνα προσπαθούσαν να πείσουν το λαό της πόλης ότι ο ΟΑΣΘ κυκλοφορεί (μαζί με τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ) 500 λεωφορεία στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης.
Τι για «νέα εποχή» στη συγκοινωνία ακούσαμε, τι για 400 λεωφορεία μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα διαβάσαμε, τελικά το ερώτημα είναι, που είναι όλα αυτά ;;

Σε πρόσφατο ρεπορτάζ της εφημερίδας «Μακεδονία» στις 27/10 αναφέρεται ότι επίκειται νέα εκχώρηση λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ.
Συγκεκριμένα το δημοσίευμα αναφέρει και τις 7 λεωφορειακές γραμμές που είναι : 57 (Διασταύρωση Χορτιάτη – Αριστοτέλους), 58 (Πανόραμα-Βενιζέλου), 64 (Φίλυρο-Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός –), 45 (ΚΤΕΛ Μακεδονία – ΚΤΕΛ Χαλκιδικής), 28 (Συκιές – Νοσοκομείο Παπαγεωργίου – Τ.Σ. Σκλαβενίτης). Επίσης υπάρχει σχεδιασμός και για τις γραμμές 70 (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Επανομή) και 71 (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Μηχανιώνα) που λειτουργούν το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου μεταφέροντας λουόμενους στις κοντινές παραλίες της Π.Ε. Θεσσαλονίκης.

Δεν πρόλαβε λοιπόν να στεγνώσει το μελάνι από τη δημοσίευση σε ΦΕΚ του νόμου 4972/2022 που ψηφίστηκε φέτος το Σεπτέμβρη ο οποίος μέσα από το άρθρο 42 εκχωρεί επιπλέον ποσοστό (25%) συγκοινωνιακού έργου στις περιοχές ευθύνης ΟΑΣΑ-ΟΣΕΘ σε ιδιώτες, και η κυβέρνηση προχωρά γρήγορα στην εφαρμογή του.

Το τελευταίο διάστημα με βάση τα όσα συμβαίνουν στο οικονομικό πεδίο τα κυβερνητικά στελέχη ισχυρίζονται ότι –πέρα από τα όποια βοηθήματα που δόθηκαν προσωρινά και αυτά- δεν υπάρχει επιπλέον «δημοσιονομικός χώρος» για ουσιαστικές αυξήσεις των μισθών και των συντάξεων πάνω από τον επίσημο πληθωρισμό, για δραστική μείωση του ΦΠΑ στα είδη λαϊκής κατανάλωσης, για κατάργηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης σε καύσιμα, θέρμανση κλπ.

Για το φτωχό λαό δεν υπάρχει λένε οι κυβερνώντες «δημοσιονομικός χώρος»
Υπάρχει όμως «δημοσιονομικός χώρος» για επιδοτήσεις ιδιωτών όπως στην περίπτωση των ΚΤΕΛ όπου πέρα από την κάλυψη από το κράτος των λειτουργικών έξοδων της εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου επιδοτείται και το επιχειρηματικό κέρδος της εταιρίας !
Υπάρχει «δημοσιονομικός χώρος» για τις ιδιωτικές εταιρίες leasing που τσεπώνουν για κάθε ενοικιαζόμενο λεωφορείο κοντά στα 3.000 ευρώ το μήνα δηλ. κάτι εκατομμύρια ευρώ κάθε έτος ενώ κάποια από τα λεωφορεία τους κάθονται στα αμαξοστάσια είτε λόγω βλαβών, είτε λόγω έλλειψης οδηγών !
Υπάρχει «δημοσιονομικός χώρος» για αντικατάσταση του υπάρχοντος συστήματος «τηλεματικής» του ΟΑΣΘ με νέο σύστημα ύψους περίπου 40 εκ. ευρώ από συγκεκριμένη εταιρία.

Υπάρχει «δημοσιονομικός χώρος» όταν στην κυριολεξία πετιούνται τα λεφτά του λαού σε άχρηστες αγορές λεωφορείων όπως αυτά τα 49 της Λειψίας τα περισσότερα εκ των οποίων είναι παροπλισμένα στα αμαξοστάσια.

Είναι γνωστό το κόλπο της απαξίωσης στα μάτια του λαού ενός φορέα υπό «δημόσιο» έλεγχο -που χρησιμοποιήσαν στο παρελθόν και συνεχίζουν να χρησιμοποιούν οι κυβερνήσεις- για να παραδοθεί τελικά σε ιδιώτες.
Παράδειγμα οι γραμμές 57 και 58 αλλά και η γραμμή 28 που εξυπηρετούν μεγάλα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης όπως το «Παπαγεωργίου», το «Παπανικολάου», το στρατιωτικό «424»ΓΣΝΕ, και το «Άγιος Λουκάς». Επίσης εξυπηρετούν πολλά σχολεία και υπηρεσίες αλλά και μια τεράστια περιοχή του Δήμου Θεσσαλονίκης και των Δήμων Νεάπολης-Συκεών και Πυλαίας-Χορτιάτη.
Αυτές οι γραμμές λειτουργούν τα τελευταία χρόνια με το 60%-70% των προγραμματισμένων λεωφορείων.
Τις πρωινές ώρες αλλά και νωρίς το απόγευμα οι οδηγοί πασχίζουν να εξυπηρετήσουν καθώς ο επιβατικός φόρτος είναι μεγάλος ενώ η αναμονή στη στάση για τους επιβάτες -η βέλτιστη- είναι από 15 μέχρι 20’ και από εκεί και πέρα 30’ ή και παραπάνω. Και αυτά τις καθημερινές ημέρες γιατί τα Σαββατοκύριακα η «κανονικότητα» των 30’ αναμονή θεωρείται «φυσιολογική»!

Ο ΟΑΣΘ με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων και με βάση την εφαρμογή των Ευρωπαϊκών Κανονισμών και Οδηγιών απαξιώθηκε για να συρρικνωθεί, να τεμαχιστεί και να ξεπουληθεί.
Ο λαός της Θεσσαλονίκης παρά τις πρόσφατες δηλώσεις του αρμόδιου Υπουργού ότι οι ιδιώτες πάροχοι των ΚΤΕΛ προσφέρουν καλύτερες και φθηνότερες υπηρεσίες θα «εμπεδώσει» ακόμα καλύτερα τα αποτελέσματα της ιδιωτικοποίησης όταν αυτή ολοκληρωθεί τα επόμενα χρόνια με την ολοκλήρωση και έναρξη του ΜΕΤΡΟ.
Η εμπειρία λέει ότι όταν ιδιωτικοποιείται μια υπηρεσία τα τιμολόγια για τους «πελάτες»/επιβάτες αυξάνονται, οι μισθοί για τους εργάτες μειώνονται και τα μέτρα ασφαλείας εφαρμόζονται πλημμελώς γιατί έχουν κόστος για την εταιρία και αυτό δεν αφορά μόνο τους ιδιωτικούς φορείς αλλά και τους «δημόσιους» γιατί και αυτοί λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια του κόστους-οφέλους.

Έτσι για παράδειγμα στους συγκοινωνιακούς φορείς την Αθήνας που βρίσκονται στο λεγόμενο «υπερταμείο» και οδεύουν και αυτοί προς ιδιωτικοποίηση το διπλό ενιαίο εισιτήριο κοστίζει 2,30 ευρώ έναντι 1,10 ευρώ του ΟΑΣΘ.
Παράλληλα οι εργαζόμενοι στις αστικές γραμμές που εξυπηρετούν τα ΚΤΕΛ ζουν μια μόνιμη ομηρία με 6μηνες συμβάσεις που ανανεώνονται, που η ΣΣΕ είναι κάτι άγνωστο για αυτούς, που αμείβονται στις περισσότερες περιπτώσεις με χαμηλότερους μισθούς ακόμα και από αυτούς που περιγράφονται στις συμβάσεις παραχώρησης (25.000 ευρώ ετήσιο κόστος ανά εργαζόμενο κατά μέσο όρο) και που όποιος γραφτεί σε σωματείο δεν του ανανεώνεται η σύμβαση δηλ. στην ουσία απολύεται.
Όσο αφορά τη συντήρηση των οχημάτων και τα μέτρα ασφάλειας τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά αναφλέξεων και πυρκαγιών το τελευταίο διάστημα σε λεωφορεία του ΚΤΕΛ, η μετακίνηση οχήματος με «δεμένο» χειρόφρενο (ΟΑΣΘ) αλλά και το τραγικό δυστύχημα με έναν εργαζόμενο νεκρό και δυο τραυματίες στον ΗΣΑΠ πριν από ένα χρόνο δείχνει πως η κυβέρνηση αντιμετωπίζει και πόσο «κοστολογεί» τη ζωή του λαού.

Ο λαός και οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ μπροστά και στην 24ωρη Πανελλαδική Γενική Απεργία στις 9 Νοέμβρη να διεκδικήσει σύγχρονες ποιοτικές και φθηνές συγκοινωνίες με κοινωνικό χαρακτήρα χωρίς καμία ανάμειξη των ιδιωτών.

Τελευταία άρθρα

                          
  Π.Ε.Ι. Λεωφορείου              Π.Ε.Ι. Φορτηγού                                    Kαταστατικό                          ΚΟΚ     Συνδικάτου ΟΑΣΑ
      
        Συνοπτικός
   Εργασιακός Οδηγός