ΝΕΟ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ: Μηχανισμός καθήλωσης και παραπέρα μείωσης των μισθών



Τα πραγματικά στοιχεία κάνουν σκόνη την προπαγάνδα της κυβέρνησης ότι δίνει και αυξήσεις στους δημόσιους υπάλληλους

Από παλιότερη κινητοποίηση του ΠΑΜΕ στο Δημόσιο

Ο νόμος 4354/15 που ψήφισε πριν από ένα μήνα περίπου η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και, μεταξύ άλλων, αφορά και στο μισθολόγιο στο Δημόσιο, δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα προηγούμενα αντεργατικά μισθολόγια των κυβερνήσεων και συγκυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Γι’ αυτό, άλλωστε, το ΠΑΣΟΚ ψήφισε τα περισσότερα (22 από τα 39) και τα πιο σημαντικά από τα άρθρα.

 Με το νέο μισθολόγιο δίνονται χαμηλότεροι μισθοί από τους προηγούμενους για τα ίδια χρόνια υπηρεσίας. Για να γίνει κατανοητός ο μηχανισμός του μισθολογίου, σημειώνουμε τα εξής:

Ο νέος νόμος χορηγεί ένα μισθολογικό κλιμάκιο, στο οποίο αντιστοιχεί ένας συγκεκριμένος βασικός μισθός, για κάθε δύο χρόνια υπηρεσίας για τους εργαζόμενους Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) και κάθε τρία χρόνια για υπαλλήλους Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ) και Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (ΥΕ). Το πέρασμα από το κατώτερο στο ανώτερο μισθολογικό κλιμάκιο ονομάζεται «μισθολογική εξέλιξη».

Ουσιαστικά, τα μισθολογικά κλιμάκια στο Δημόσιο είναι μηχανισμός μισθολογικής ωρίμανσης και λειτουργούν όπως οι διετίες, τριετίες ή άλλος χρόνος που προβλέπεται στον Ιδιωτικό Τομέα.

Σε αυτά τα μισθολογικά κλιμάκια, ο νέος νόμος αντιστοίχισε μισθούς μικρότερους ακόμα κι από αυτούς που προέβλεπε ο προηγούμενος νόμος (όπου τα μισθολογικά κλιμάκια δίνονταν ανά διετία για όλους), ο οποίος δεν εφαρμόστηκε, επειδή τελικά «πάγωσε» η μισθολογική εξέλιξη.

Η ακόμα μεγαλύτερη μείωση των μισθών, που προκύπτει από τη σύγκριση των δύο αντιλαϊκών μισθολογίων, επιβεβαιώνεται και από το έγγραφο που κατέθεσε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας Γ. Χουλιαράκης. Εκεί φαίνεται καθαρά πως με το νέο μισθολόγιο, η συγκυβέρνηση μειώνει τη μισθολογική δαπάνη κατά 28,8% συγκριτικά με το προηγούμενο μισθολόγιο (βλ. πίνακα, μεταφρασμένος από τον πρωτότυπο πίνακα που έδωσε ο υπουργός στην αγγλική γλώσσα).

 Συγκεκριμένα, το νέο μισθολόγιο προκαλεί δαπάνη ύψους σχεδόν 1,7 δισ. ευρώ, ενώ αν εφαρμοζόταν το παλιό μισθολόγιο θα έπρεπε να καταβληθούν σχεδόν 2,4 δισ. ευρώ (είναι το συνολικό ποσό που έχασαν οι δημόσιοι υπάλληλοι λόγω της μισθολογικής καθήλωσης και αντιστοιχεί σε δύο μισθούς ανά έτος σε κάθε εργαζόμενο).

Επιβεβαιώνεται, δηλαδή, ότι το νέο μισθολόγιο έρχεται να συμπληρώσει σε πιο αντιδραστική κατεύθυνση το προηγούμενο, που προέβλεπε ούτως ή άλλως μεγάλες μειώσεις στις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων.

Ορισμένα παραδείγματα

Ας δούμε τα παραπάνω με ένα παράδειγμα: Ενας υπάλληλος (πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, ΠΕ), το 2011 είχε 16 χρόνια υπηρεσίας. Ο βασικός μισθός που έπαιρνε τότε ήταν 1.906 ευρώ. Τον ίδιο μισθό έπαιρνε και μέχρι το τέλος του 2015, καθώς η μισθολογική εξέλιξη είχε «παγώσει».

Ο νέος νόμος επανακατέταξε τον υπάλληλο σε μισθολογικό κλιμάκιο που αντιστοιχεί στην 20ετή πλέον σημερινή υπηρεσία του. Με βάση τον προηγούμενο νόμο (ΝΔ – ΠΑΣΟΚ), θα έπρεπε να του χορηγηθεί μισθολογικό κλιμάκιο με βασικό μισθό 1.944 ευρώ. Ομως, ο νέος νόμος τού δίνει μισθολογικό κλιμάκιο με βασικό μισθό 1.623 ευρώ!

Δηλαδή, το νέο μισθολόγιο, του μείωσε το μισθό που αντιστοιχούσε στα ίδια χρόνια υπηρεσίας κατά 16,5%, σε σύγκριση με το προηγούμενο μισθολόγιο, που προέβλεπε κι αυτό μεγάλες μειώσεις.

Ορισμένα παραδείγματα και των υπόλοιπων κατηγοριών με 20 χρόνια υπηρεσίας:

  • Υπάλληλος ΤΕ, με τον παλιό νόμο θα έπαιρνε 1.847 ευρώ, ενώ με το νέο νόμο θα πάρει 1.532 ευρώ.
  • Υπάλληλος ΔΕ, με τον παλιό νόμο θα έπαιρνε 1.299 ευρώ, αλλά με το νέο νόμο θα πάρει 1.218 ευρώ.
  • Υπάλληλος ΥΕ, με τον παλιό νόμο θα έπαιρνε 1.048 ευρώ και με το νέο νόμο θα πάρει 1.038 ευρώ.

Παρόμοιες μειώσεις, μεγαλύτερες ή μικρότερες, έχουν γίνει σε όλα τα μισθολογικά κλιμάκια.

Εικονικές αυξήσεις

Συνεχίζοντας το πρώτο μας παράδειγμα, ο υπάλληλος ΠΕ, θα πρέπει με το νέο μισθολόγιο να παίρνει 1.623 ευρώ. Ωστόσο, η συγκυβέρνηση εμφανίζεται «μεγαλόψυχη», λέγοντας ότι δε θα μειώσει το μισθό που τώρα παίρνει (1.906 ευρώ), αλλά θα διατηρήσει τη διαφορά, που στο παράδειγμά μας είναι 1.906 – 1.623 = 281 ευρώ, ως «προσωπική διαφορά»! Το ποσό όμως αυτό θα μειώνεται μελλοντικά σε κάθε τυχόν αύξηση.

Δηλαδή η συγκυβέρνηση έκανε το εξής κόλπο: Πήρε τον παλιό βασικό μισθό και τον χώρισε σε δύο μικρότερα κομμάτια. Το ένα από αυτά το βάφτισε «νέο βασικό μισθό» και το άλλο «προσωπική διαφορά». Οταν (και αν) η συγκυβέρνηση εξαγγείλει αυξήσεις, δεν θα τις δίνει πραγματικά, αλλά θα αφαιρεί ένα κομμάτι από την «προσωπική διαφορά» και θα το ενσωματώνει στο βασικό μισθό.

Αυτό θα συμβαίνει μέχρι να μηδενιστεί, κάποια στιγμή στο απώτερο μέλλον, η «προσωπική διαφορά». Ετσι, στην προπαγάνδα τους, οι κυβερνήσεις του κεφαλαίου θα λένε ότι κάνουν τάχα αυξήσεις, χωρίς στην πραγματικότητα να δίνουν έστω και ένα σεντ, αφού οι εργαζόμενοι στην πράξη θα βλέπουν το ύψος των αποδοχών τους να μένει στάσιμο!

Υπάρχουν, όμως, και κάποιες περιπτώσεις υπαλλήλων που με το νέο μισθολόγιο προβλέπεται να λάβουν κάποια μικρή αύξηση. Σε αυτές τις περιπτώσεις ακόμα και αυτή η πενιχρή αύξηση δεν θα δοθεί μονομιάς, αλλά σε τέσσερις ετήσιες δόσεις! Ας πάρουμε ένα παράδειγμα: Υπάλληλος ΠΕ με 11 έτη υπηρεσίας, παίρνει 1.381. Με το νέο νόμο θα πάρει 1.387 (σ.σ. με τον παλιό νόμο θα έπαιρνε 1.588 ευρώ). Η «τεράστια» αύξηση των 6 ευρώ θα δοθεί ως εξής: Σε καθένα από τα τέσσερα έτη (2016 – 2019) θα προστίθεται στο βασικό μισθό το ποσό του 1,5 ευρώ!

Δύο ακόμα τρικ

Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, με δύο ακόμα διαφορετικούς τρόπους προχώρησε σε περαιτέρω μειώσεις στους μισθούς για το σύνολο ή μεγάλο μέρος των δημοσίων υπαλλήλων:

  • Ο πρώτος τρόπος είναι ότι σταματά ξανά τη μισθολογική εξέλιξη για δύο χρόνια («Μετά τη μισθολογική κατάταξη της προηγούμενης παραγράφου, η μισθολογική εξέλιξη όλων των υπαλλήλων αναστέλλεται μέχρι τις 31.12.2017»). Τα χρήματα που θα χάσουν σε αυτή τη διετία οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο η συγκυβέρνηση τους έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν θα τα πάρουν ποτέ («…η μισθολογική εξέλιξη ενεργοποιείται εκ νέου (…) χωρίς όμως να λαμβάνεται υπόψη το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την ημερομηνία έναρξης της ισχύος των διατάξεων του παρόντος νόμου μέχρι τις 31/12/2017»)!
  • Ο δεύτερος τρόπος αφορά στους υπαλλήλους ΔΕ και ΥΕ και είναι η αύξηση κατά 50% του εργάσιμου χρόνου που απαιτείται να διανύσουν προκειμένου να περάσουν στο επόμενο μισθολογικό κλιμάκιο. Με βάση τον παλιό νόμο τα μισθολογικά κλιμάκια άλλαζαν κάθε δύο έτη για όλους. Με το νέο νόμο αλλάζουν ανά τριετία.
Οργιο ψεύδους και εντυπώσεων

Με αυτά τα κόλπα η συγκυβέρνηση έκρυψε τις μεγάλες μειώσεις που έκανε μέσω της αναδιάρθρωσης του μισθολογίου και εμφάνισε ψευδώς πως δίνει κάποιες αυξήσεις: «Από την ένταξη των υπαλλήλων στο νέο σύστημα θα υπάρξει αύξηση του βασικού μισθού για 314.000 περίπου υπαλλήλους…» (http://www.ydmed.gov.gr/?page_id=13046, ιστοσελίδα του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης)!

Τον ισχυρισμό διαψεύδει η Εκθεση Αξιολόγησης Συνεπειών Ρύθμισης που συνόδευε το νομοσχέδιο και αναφέρει: «Με την προτεινόμενη ρύθμιση δεν επέρχεται επιβάρυνση επί του συνολικού προϋπολογισμού των φορέων της γενικής κυβέρνησης». Αν είχαν δοθεί πραγματικές αυξήσεις, θα επιβάρυναν τον κρατικό προϋπολογισμό, κάτι που ομολογείται ότι δεν συμβαίνει.

Γι’ αυτό ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Χ. Βερναρδάκης, αναγκάστηκε να τα μαζέψει πριν από λίγες μέρες, λέγοντας ότι δεν πρόκειται για αυξήσεις στους μισθούς, αλλά για αυξήσεις που προέρχονται «από την επανακατάταξη στα μισθολογικά κλιμάκια».

                          
  Π.Ε.Ι. Λεωφορείου              Π.Ε.Ι. Φορτηγού                                    Kαταστατικό                          ΚΟΚ     Συνδικάτου ΟΑΣΑ
      
        Συνοπτικός
   Εργασιακός Οδηγός