Θανάσης Ευαγγελάκης, Α’ γραμματέας της ΠΕΜΕΝ
Οι ΣΣΕ των ναυτεργατών έχουν να ανανεωθούν από το 2010 σε ποντοπόρα, μεσογειακά και ακτοπλοϊκά φορτηγά πλοία, από το 2014 σε ακτοπλοϊκά, μεσογειακά – τουριστικά, πορθμεία. Στα ρυμουλκά – ναυαγοσωστικά ανανεώθηκαν το 2016 με μηδενικές αυξήσεις.
Στις διαπραγματεύσεις που έχουν γίνει το 2016 για την ανανέωση των ΣΣΕ, προκλητικές είναι οι δηλώσεις του προέδρου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, που προτείνει να εφαρμοστούν «όροι σύμφωνα με τα διεθνώς κρατούντα, προκειμένου να μη θιγεί η ανταγωνιστικότητα». Αυτό σημαίνει το 75% των ναυτεργατών που είναι σήμερα χωρίς ΣΣΕ και Κοινωνική Ασφάλιση να μετατραπεί σε 100%, με τραγικές συνέπειες στο σύνολο των δικαιωμάτων των ναυτεργατών.
Στην επιβατηγό ναυτιλία διατηρείται ο ν. 4262/2014, που δίνει τη δυνατότητα στις ναυτιλιακές εταιρείες να εφαρμόζουν επιχειρησιακές συμβάσεις κατά παρέκκλιση των ΣΣΕ, ενώ παρά τις διαρκείς μειώσεις των οργανικών συνθέσεων με νόμους και Υπουργικές Αποφάσεις, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας προτείνει «οι οργανικές συνθέσεις να καθορίζονται ανάλογα από τον αριθμό επιβατών». Στην τελευταία συνάντηση επανέφεραν την πρότασή τους ότι οι ναυτεργάτες των Γενικών Υπηρεσιών δεν είναι πλήρωμα, ενώ παράλληλα πρότειναν μηδενικές αυξήσεις.
Η πλειοψηφία της ΠΝΟ, των δυνάμεων του κυβερνητικού – εργοδοτικού συνδικαλισμού, δεν υπογράφουν μόνο ΣΣΕ που δεν εφαρμόζονται στο σύνολο των ναυτεργατών, αλλά επιπλέον, ως μέλος της ITF/Διεθνούς Οργάνωσης Μεταφορών (ΔΟΜ), υπογράφουν με τους εφοπλιστές κατάπτυστες – απαράδεκτες συμβάσεις έναντι αμοιβής, με την καταβολή 5.000 – 8.000 δολαρίων για κάθε καράβι με ξένη σημαία, που καταλήγουν στα ταμεία της ΠΝΟ και της ΔΟΜ, με ετήσια έσοδα που σύμφωνα με τον απολογισμό της ΠΝΟ για το 2015, ανέρχονται στα 3.771.591,18 ευρώ!
Οι δυνάμεις της ΝΣΚ, του ΠΑΜΕ, στις διαπραγματεύσεις για την ανανέωση των ΣΣΕ έχουν καταθέσει ολοκληρωμένα την πρότασή τους, απαιτώντας ΣΣΕ που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες και να εφαρμόζονται για το σύνολο των ναυτεργατών, ναυτολόγηση από το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας με ΣΣΕ και ασφάλιση στο ΝΑΤ στα ελληνόκτητα πλοία για όλους τους ναυτεργάτες. Προσαρμογή των οργανικών συνθέσεων στις αυξημένες – πραγματικές ανάγκες των πλοίων, μείωση του εργάσιμου χρόνου και ενίσχυση της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
Για τις ΣΣΕ, την Κοινωνική Ασφάλιση, την ανεργία, προγραμματίζουμε σειρά αγωνιστικών πρωτοβουλιών για την οργάνωση και ανάπτυξη αγώνων.