Σχετικά με το ατύχημα του λεωφορείο της γραμμής 4 στην περιοχή της Καλαμαριάς



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 27-1-2022

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Θέμα : Σχετικά με το ατύχημα του λεωφορείο της γραμμής 4 στην περιοχή της Καλαμαριάς

Με αφορμή το ατύχημα με το λεωφορείο του ΟΑΣΘ της γραμμής 4 «Καλαμαριά-Χαριλάου» και παράλληλα με τα αποτελέσματα της διερεύνησης του ατυχήματος αναδεικνύουμε μια σειρά ζητήματα που οι επιβάτες πρέπει
να γνωρίζουν.


1. Τα λεωφορεία leasing όπως αυτό που ενεπλάκη στο «ατύχημα» είναι μεταχειρισμένα (μερικά από αυτά και με 1.000.000 χλμ) και έχουν πλήθος από μηχανολογικά προβλήματα όπως ΚΑΙ το συγκεκριμένο. Π.χ. πόρτες που ανοίγουν κατά την κίνηση, πόρτες που δεν μπορούν να κλείσουν σωστά για να ξεκινήσει το λεωφορείο από στάση και άλλα πολλά τα οποία καλείται ο οδηγός να επιλύσει στο δρόμο μόνος του όταν στα συνεργεία το πρωτόκολλο ασφαλείας για επισκευή μιας βλάβης απαιτεί δυο άτομα !
2. Υπάρχει έλλειψη σε «κινητά» συνεργεία που είτε δεν υπάρχουν λόγω μείωσης του προσωπικού είτε όταν υπάρχουν δεν καλύπτουν τις αυξημένες ανάγκες από τις συνεχείς βλάβες (παλαιότητα των οχημάτων) με αποτέλεσμα οι οδηγοί να αναλαμβάνουν το ρίσκο να οδηγήσουν ένα όχημα με βλάβη μέχρι το συνεργείο που μπορεί να βρίσκετε χιλιόμετρα μακριά !
3. Οι βλάβες των ενοικιαζόμενων λεωφορείων θα έπρεπε να επιδιορθώνονται από την εταιρία ενοικίασης όμως με βάση και τις συμφωνίες του ΟΑΣΘ με την εταιρία αυτό γίνεται τελικά από τους τεχνίτες του ΟΑΣΘ οι οποίοι καλούνται να επισκευάσουν λεωφορεία διαφορετικού τύπου από αυτά του ΟΑΣΘ με όλες τις σχετικές ελλείψεις και δυσκολίες.
4. Ενώ γίνονται συνεχώς δελτία βλαβών από τους οδηγούς πολλές βλάβες δεν επισκευάζονται είτε λόγω έλλειψης ανταλλακτικών είτε λόγω έλλειψης προσωπικού. Έτσι την επόμενη μέρα οι οδηγοί αντιμετωπίζουν τα ίδια ακριβώς προβλήματα που μετατρέπουν την οδήγηση σε γολγοθά με ένα το κρατούμενο ότι συμβεί στο λεωφορείο να «φορτωθεί» στον εργαζόμενο.
Έχουν κληθεί σε απολογία οδηγοί επειδή επιστρέφουν «συχνά» στα συνεργεία λεωφορεία με βλάβες.
5. Μέσα ασφάλισης και προειδοποίησης (τάκοι ακινητοποίησης, προειδοποιητικά τρίγωνα κλπ) είναι παντελώς άγνωστα.
6. Το 2013 μετά το τραγικό ατύχημα με τον τεχνίτη στο αμαξοστάσιο του Φοίνικα κάποιοι βιάστηκαν να μιλήσουν για «ανθρώπινο λάθος» αλλά τελικά αποδείχθηκε ότι η εντατικοποίηση της εργασίας (ο τεχνίτης
δούλευε μόνος του) και τα ακατάλληλα μέσα στήριξης του λεωφορείου ήταν η κύρια αιτία του σοβαρού εργατικού ατυχήματος.

Ο οδηγός λοιπόν του συγκεκριμένου λεωφορείου της γραμμής 4 -ενώ δεν ήταν δουλειά του- είχε κατέβει από το λεωφορείο και προσπαθούσε μόνος του να αποκαταστήσει κάποια βλάβη όπως γίνεται «συνήθως», καθημερινά και κατά κόρων από όλους τους οδηγούς του ΟΑΣΘ !
Συμπερασματικά, οι ελλείψεις προσωπικού, οι ελλείψεις ανταλλακτικών και μέσων (βλ. εντατικοποίηση της εργασίας), η έλλειψη κατάλληλης εκπαίδευσης στα νέα οχήματα, η «μετάθεση» ευθυνών είναι οι βασικές αιτίες για «λάθη» και παραλείψεις.
Αυτές τις μέρες η διοίκηση του ΟΑΣΘ ετοιμάζει λίστα με δεκάδες συναδέλφους που θα βγάλει από άλλες υπηρεσίες στο τιμόνι για να καλύψει τα «κενά» που η ίδια δημιούργησε με τις μετατάξεις εκατοντάδων οδηγών σε άλλους φορείς.
Αυτοί που μιλούν για «ανθρώπινα λάθη» είναι αυτοί που οδηγούν στην πλήρη διάλυση τον Οργανισμό αποψιλώνοντας ακόμα περισσότερο τα συνεργεία, τον έλεγχο κομίστρου και άλλες υπηρεσίες ανοίγοντας και άλλο την πόρτα στην παραπέρα ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών και τελικά στην επαναιδιωτικοποίηση και του ίδιου του ΟΑΣΘ.

Στα πρόσφατα θανατηφόρα εργατικά «ατυχήματα» όπως αυτά στην ΣΤΑΣΥ και στην COSCO που και εκεί κάποιοι μιλούσαν για «ανθρώπινο λάθος» δείχνουν που οδηγεί η ιδιωτικοποίηση και η εντατικοποίηση της εργασίας.

Ο μόνος ασφαλής δρόμος για εργαζόμενους και επιβάτες είναι ο αγώνας για ποιοτικές και σύγχρονες συγκοινωνίες που να καλύπτουν τις λαϊκές ανάγκες με κατάργηση κάθε ιδιώτη.

Για να μειωθούν και να ελαχιστοποιηθούν τα «ανθρώπινα λάθη» πρέπει άμεσα :

-Να γίνονται επαναλαμβανόμενα εκπαιδευτικά σεμινάρια σε ώρες εργασίας για τα μέτρα ασφάλειας σε περιπτώσεις όπως : βλάβη, ατύχημα, πλημμύρα, παγετός/χιόνι, πυρόσβεση, πρώτες βοήθειες, διαχείριση κρίσεων κλπΝα γίνουν προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στις κρίσιμες ειδικότητες (οδηγοί-τεχνίτες)
-Να εξοπλιστούν τα συνεργεία με σύγχρονα μέσα ελέγχου των οχημάτων και να υπάρχει επάρκεια σε ανταλλακτικά και αναλώσιμα
-Να αγοραστούν καινούργια λεωφορεία νέας τεχνολογίας
-Να σταματήσει η ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών του Οργανισμού
-Να φύγουν οι ιδιώτες πάροχοι συγκοινωνιακού έργου και οι εταιρίες ενοικίασης

Τελευταία άρθρα

                          
  Π.Ε.Ι. Λεωφορείου              Π.Ε.Ι. Φορτηγού                                    Kαταστατικό                          ΚΟΚ     Συνδικάτου ΟΑΣΑ
      
        Συνοπτικός
   Εργασιακός Οδηγός